nieuws

Serieus kijken naar subhub Schiphol

bouwbreed Premium

den haag – In de discussie over de toekomst van Schiphol moet een scenario waarin de luchthaven de status van subhub krijgt, serieus worden bekeken.

Dat vindt voorzitter F. de Zeeuw van de Raad voor Verkeer en Waterstaat, een belangrijk adviesorgaan van de regering. Feitelijk komt het er op neer dat Schiphol – wanneer het een subhub-status zou krijgen – een kleiner verkeersknooppunt wordt voor luchtvaartpassagiers.

De Raad stuurt volgende maand een second opinion naar staatssecretaris Schultz (verkeer) over acht nieuwe evaluerende studies die gaan over Schiphols toekomst. “We proberen de politieke discussie behulpzaam te zijn door zo�n vijf items uit deze studies te halen waarvan wij denken dat daar aandacht aan moet worden besteedt.” Het idee van Schiphol als subhub zou daarbij ook zeker moeten worden bekeken, aldus de Raadsvoorzitter.

Volgens De Zeeuw zou de luchthaven zijn internationale positie kunnen behouden zonder zich te hoeven meten aan grote vliegvelden als Heathrow Londen. “We hebben gemerkt dat in de maatschappelijke en politieke discussie behoefte bestaat aan een scenario waarin Schiphol een verbindingenstelsel krijgt dat niet meer op het niveau van de eredivisie ligt, maar ergens in de eerste divisie”, aldus De Zeeuw.

Op deze manier kan er eventueel een goede balans worden gevonden tussen de economische spin-off en de directe omgeving van Schiphol.

De Zeeuw vindt echter niet dat de luchthaven mag �degraderen� tot een regionaal vliegveld zoals Brussel of Kopenhagen. Zelf is de Raad voor Verkeer en Waterstaat sceptisch over het subhub-idee en ziet liever een continuering van de zogenaamde hub-status.

Reageer op dit artikel