nieuws

Rijkswaterstaat test asfaltlagen

bouwbreed

den haag – Rijkswaterstaat gaat volgend jaar experimenteren met stille dunne deklagen op rijkswegen. Het gaat om een goedkoop alternatief voor zoab en tweelaags zoab. Het ministerie heeft de komende vier jaar bijna een kwart miljard euro beschikbaar voor geluidsbeperkende maatregelen op wegen.

Dat blijkt uit de begroting van Verkeer en Waterstaat die deze dagen in de Tweede Kamer wordt behandeld. Het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport (MIT) is aanstaande maandag aan de beurt.

Op alle mogelijke manieren wordt het komende jaar gesleuteld aan het bijna 6000 kilometer lange hoofdwegennet. Volgend jaar wordt bijvoorbeeld 420 kilometer extra aangepakt voor asfaltonderhoud. Daarnaast gaat Rijkswaterstaat weer volop aan de gang met spitsstroken.

Op de piek van de activiteiten – waarschijnlijk in september – wordt op zestig plekken tegelijk aan de weg gewerkt. Een speciale projectleider houdt bij Rijkswaterstaat de coördinatie van al die werken in de gaten. Hij mag op de planning ingrijpen als de overlast voor automobilisten te veel dreigt te worden.

Door lagere inschrijvingen bij aanbestedingen kunnen drie trajecten versneld worden uitgevoerd. In de periode tussen 2007 en 2010 raamt het ministerie de meevallers op 1,5 miljard euro. Zo�n 270 miljoen euro daarvan is bestemd voor de versnelde uitvoering van drie wegen.

Ruim de helft van het geld is bestemd voor de A4 Burgerveen-Leiden. Daarnaast is er 89 miljoen euro voor de A2 tangenten Eindhoven en 44 miljoen voor A2 Amsterdam-Utrecht. Bij de A4 worden trajecten een tot twee jaar sneller uitgevoerd dan gedacht.

De rondweg A2 bij Eindhoven wordt een jaar eerder opgeleverd dan was berekend en een stuk verderop tussen Utrecht en Amsterdam komen drie jaar eerder dan vastgelegd twee keer vijf rijstroken, één meer dan begroot.

Rijkswaterstaat voert momenteel een knelpuntenanalyse uit naar de filegevoelige punten in het wegennet. Over twee jaar volgt een nieuwe update inclusief een studie naar alle N-wegen. De grootste knelpunten krijgen een plek in het MIT.

Het ministerie zet dit jaar ook zwaar in op proeven met geluidsbeperkende maatregelen. Zo komt er een speciaal testterrein met stille wegdekken. Verder gaat het om experimenten met stille dunne deklagen. Als de proef slaagt, kan dat een geduchte concurrent voor zoab worden.

Verder heeft Rijkswaterstaat toestemming gegeven voor proefvakken met derde generatie Rollpave, waarbij het wegdek ter plekke wordt uitgerold op het bestaande tracé. Het Rijk heeft veel geld beschikbaar voor geluidsbeperkende maatregelen. Naast een innovatieprogramma waarvoor 70 miljoen euro voor de wegen zijn is er 200 miljoen voor concrete maatregelen.

TABELKOP:Start realisatie verkeersmijlpalen in 2006

– Baarn ontvlechting knooppunt

– -Breda Centraal: 3e perron + sporenlayout

– Regionet: diverse onderdelen

– Rotterdam Centraal

– Utrecht Centraal

– A2 Oudenrijn – Deil

– -A4 Dinteloord – Bergen op Zoom, omlegging Halsteren

– A7 Zaanstad – Purmerend

– -A7 Zuidelijke ringweg Groningen, fase 1

– A12 Utrecht – Maarsbergen

– -A12 Utrecht – West, benutting

– A74 Venlo

– N31 Zürich – Harlingen

– N53 Veersedam – Middelburg

– Rijn Gouwelijn Oost

– Tilburg Noordwest Tangent

– Toekomstvisie Waal

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels