nieuws

ProRail helpt getroffen spoormedewerkers op weg

bouwbreed Premium

utrecht – Beelden van de vloedgolf die op tweede kerstdag op de kust van een aantal Aziatische landen beukte, imponeerden menig televisiekijker. Bij het personeel van de Nederlandse Spoorwegen (NS) maakten vooral de beelden van de weggespoelde exprestrein, waarin meer dan 1000 mensen de dood vonden, indruk.

Medewerkers van de NS en ProRail zetten gezamenlijk het project �Spoormensen voor Spoormensen� op. Begin december werd het eerste van 150 huizen opgeleverd, bestemd voor de getroffen spoormedewerkers en hun gezinnen. Managing consultant R. Vader van de NS werd aangewezen als projectleider. Hij reisde het afgelopen jaar drie keer naar Sri Lanka om de behoeften van het spoorbedrijf en van de getroffen gezinnen in kaart te brengen.

Omdat de spoorlijn tussen de hoofdstad Colombo en de getroffen stad Galle precies langs de kust loopt, werd de spoorsector in Sri Lanka zwaar getroffen. Personeel van de NS besloot geld in te zamelen voor de collega�s in Sri Lanka. “Tientallen NS�ers boden aan erheen te gaan. Omdat er vooral veel nadruk op de vissers lag, waren ze bang dat de spoormensen werden vergeten.”

Vader legde contact met de spoorwegen van Sri Lanka. “De directeur mailde of we naar de directievergadering wilden komen. We zijn direct in het vliegtuig gestapt en er naartoe gegaan. Zo kenden we meteen alle belangrijke mensen daar. Een uur na de vergadering zaten we in de auto en reden we langs het spoor.”

De projectleider concludeerde dat veel woningen van spoormedewerkers en hun gezinnen waren verwoest, omdat die vaak vlak langs de kustlijn stonden. Ook de stations liepen beschadigingen op en de sporen waren grotendeels verdwenen. “Een week lang hebben we ideeën opgedaan en vastgesteld waar we hulp gingen bieden. Het treinverkeer wilden ze zelf weer op gang krijgen. Een kwestie van trots. De reparatie aan de spoorlijn was drie weken na ons bezoek al afgerond. Het leek ons goed om het verzamelde geld in de bouw van huizen voor de spoorwegmedewerkers te stoppen.”

Dat had behoorlijk wat voeten in de aarde. “Veel mensen waren bij familie ingetrokken, waardoor we ze moeilijk konden traceren en benaderen. Ook de bouwgrond en de vergunningen heb je niet zomaar bij elkaar.” Vader klopte aan bij Terre des Hommes. “Lokale partners van Terre des Hommes hebben alles uitgezocht en inventariseerden dat er behoefte was aan 150 huizen.”

De eerste steen legde Vader in juli in Galle. De eerste woning werd op 6 december opgeleverd, de laatste moet in maart af zijn. De directie van de spoorwegen in Sri Lanka gaf verder aan behoefte te hebben aan een betonfabriek om de dwarsliggers voor onder de rails te produceren. “Die waren in veel gevallen gemaakt van duur, geïmporteerd hardhout. Soms gebruikten ze kwalitatief slecht, maar goedkoop palmhout. De treinen rijden daardoor momenteel niet harder dan 25 kilometer per uur, omdat het spoor instabiel is. Betonnen dwarsliggers zijn duurzamer en maken dat het spoor stabieler is, waardoor treinen sneller kunnen rijden.”

De oude betonfabriek was echter al jaren niet gebruikt. “Een expert stelde vast dat de fabriek met nieuwe onderdelen twee keer meer capaciteit krijgt. Nog een handtekening en de onderdelen gaan richting Azië.”

Het project Spoormensen voor Spoormensen regelde verder een aantal tijdelijke pensioenen, zodat gezinnen waarvan de kostwinner is omgekomen een nieuwe vorm van bestaan kunnen vinden. Onlangs sprak Vader met de weduwe van de machinist die op tweede kerstdag omkwam in zijn trein. Hij stond te wachten voor het rode sein toen de eerste golf tegen de wagons sloeg. “Omstanders dachten dat ze veilig waren in de trein en stapten in paniek in. Door de tweede golf, die de trein volledig wegspoelde, kwamen daardoor nog meer mensen om.” De weduwe is met het geld van het tijdelijke pensioen een typecursus begonnen.

Het laatste initiatief van het project betreft de wederopbouw van een station. De Srilankanen zijn gecharmeerd van de Nederlandse treinstations. “Het principe dat een station niet alleen geld kost, maar dat je er met winkels en dergelijke ook aan kunt verdienen, kennen zij niet. Daar zien ze wel wat in. Een stationsontwerp is onlangs aan de spoorwegen aangeboden.”

Vader is geraakt door de inwoners van Sri Lanka. “Ze zijn vriendelijk en trots en komen snel ter zake. Alleen de slagkracht ontbreekt soms. Als je gewend bent dat het geld vaak ontbreekt, heeft het geen zin ver vooruit te denken.” RTL7 zendt zaterdag een documentaire uit over de werkzaamheden van Terre des Hommes in Sri Lanka. (anp)

�Ze zijn vriendelijk, trots en komen

snel ter zake�

Reageer op dit artikel