nieuws

Proefneming jetgrouten Noord-Zuidlijn

bouwbreed Premium

Voor de ondergrondse kruising van de Noord-Zuidlijn bij het Centraal Station van Amsterdam worden twee sandwichwanden gemaakt die elk bestaan uit twee rijen tubexpalen. Deze palen vormen de wapening van een ruim 3 meter dik groutlichaam. Voordat het grouten kon beginnen, moest flink worden geëxperimenteerd teneinde de juiste snijdruk, rotatiesnelheid, pompcapaciteit en cementmengsel vast te […]

Voor de ondergrondse kruising van de Noord-Zuidlijn bij het Centraal Station van Amsterdam worden twee sandwichwanden gemaakt die elk bestaan uit twee rijen tubexpalen. Deze palen vormen de wapening van een ruim 3 meter dik groutlichaam. Voordat het grouten kon beginnen, moest flink worden geëxperimenteerd teneinde de juiste snijdruk, rotatiesnelheid, pompcapaciteit en cementmengsel vast te stellen. Combinatie Strukton Betonbouw/Van Oord ACZ voerde de eerste vijftig groutkolommen in regie uit. Daarna gingen partijen weer rond de tafel om nieuwe afspraken te maken over de resterende 250 kolommen. Om de spanningen tussen aannemers en opdrachtgever niet nog verder te laten oplopen, is bemiddeling verzocht van twee mediators. De microtunnelboor iets verderop, onder het spoorwegemplacement zit namelijk ook nog altijd vast op een diepte van zo�n 60 meter. Foto: Dijkstra

Reageer op dit artikel