nieuws

Minder onderhoud A4 door licht materiaal

bouwbreed

den haag – Op het traject van de A4 tussen Leiderdorp en Roelofarendsveen worden reparaties uitgevoerd in verband met ander zettingsgedrag dan verwacht.

De A4 wordt bij Leiderdorp gekruist door de hsl. In verband daarmee is de rijksweg verlegd en verbreed. De nieuwe weglichamen hiervoor zijn aangelegd met geforceerde zettingstechnieken om de restzettingen acceptabel klein te houden. Hoe kleiner de zetting die op termijn nog te verwachten is, hoe geringer de onderhoudsbehoefte zal zijn.

De snelweg op het wegvak tussen Leiderdorp en Roelofarendsveen is aangelegd door verschillende aannemerscombinaties, maar wel volgens een contract waarbij zowel ontwerp als uitvoering in handen van de aannemer waren. Bovendien is de aannemer verplicht gedurende een zekere periode het onderhoud te doen.

Op het traject tussen kruising met de watergangen Noord Aa en Rijpwetering zijn ondanks de geavanceerde consolidatietechnieken toch zettingen opgetreden, waardoor de weg oneffenheden is gaan vertonen sinds de ingebruikname.

De problemen doen zich voor in een gebied met een zeer gevarieerde ondergrond. De samenstelling van de grond kan op plaatsen van oude gedempte sloten en watergangen plaatselijk sterk afwijken. Dat zorgt ervoor dat de restzettingen plaatselijk lastig zijn te voorspellen.

Het is nu nog mogelijk om relatief eenvoudig herstelwerk uit te voeren, omdat de definitieve deklaag nog niet is aangebracht. De aannemer heeft die mogelijkheid aangegrepen om op delen met grote zetting de verharding te verwijderen.

Het zandbed daaronder is vervangen door lichtgewicht materiaal. Na weer aanbrengen van de verharding zullen de toekomstige zettingen naar verwachting niet meer leiden tot extra onderhoudsinspanning door de aannemer.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels