nieuws

leveranciers/onderaannemers Koop Europe bouwt onder orkaandruk aan bovenwindse luchthaven

bouwbreed

sint-maarten – Eindelijk zit de vaart erin bij de bouw van een nieuwe terminal op de luchthaven Juliana op Sint-Maarten. De terroristische aanvallen in Amerika hebben voor flink wat vertraging gezorgd.

Nederveen (Krimpen aan de IJssel)heiwerk

Oostingh Staalbouw (Katwijk aan Zee)staalwerk

Prince Cladding (zoeterwoude-Rijndijk)gevelbekleding

Mc Gilvray (USA)-HVAC, loodgieterwerk, brandprotectie

Gewie NV (Curaçao)elektrische installatie

Croon NV (Curaçao) zwakstroominstallatie, data

Atlas ABC (Amsterdam)brandwerende coating

Brakel Interieurgroep (Hilversum)scheidingswanden

Spanjaart (Beverwijk)balies en interieurbouw

Secure Solution (Canada)-passagiers- en bagagebeveiliging

VanderLande Industries (Veghel)bagageafhandelingssysteem

Elevator Services (Sint Maarten)liften en roltrappen

Nijhuis Water Technology (Dinxperlo)-rioolwaterzuiveringsinstallatie

ThijssenKrupp (USA)passagiersbruggen

Avalon (Sint-Maarten)-arbeidsbemiddeling en straatwerkzaamheden

2000 Design (Sint-Maarten)aanbrengen wapeningsstaal

Koop Europe realiseert één van de grotere bouwprojecten in het Caribisch gebied: de nieuwe terminal en bijbehorende faciliteiten van de Princess Juliana International Airport. De aanslagen op 11 september 2001 hadden wereldwijd effect op de luchtvaartindustrie. De eerste fase van het Airport Master Plan in 2001 was nog maar net afgerond, waarbij voor ongeveer 30 miljoen dollar een aantal korte-termijnverbeteringen was getroffen, waaronder de uitbreiding van het platform met 39.000 vierkante meter, geschikt voor vijf vliegtuigen. Aansluitend zou de tweede fase beginnen.

Als paradepaardje zou er een nieuwe, grotere en modernere terminal komen voor de uit zijn jasje gegroeide bovenwindse luchthaven. Exploitatiemaatschappij PJIAE NV van de luchthaven besloot echter de plannen in de ijskast te zetten en te wachten op betere tijden.

“En die kwamen terug, in alle hevigheid”, zegt gedelegeerd opdrachtgever W. de Man. In 2003 was het aantal reizigers ten opzichte van 2002 gegroeid met 4,5 procent en de prognoses waren boven verwachting. “Dit was niet alleen te danken aan een terugkerend vertrouwen van de luchtreizigers, maar ook aan het feit dat het eiland een allesverwoestende orkaan bespaard bleef.”

Eind 2002 werd het voortraject van fase 2 gestart met het aanpassen van het businessplan. Op basis daarvan werden medio 2003 de bouwplannen weer uit de kast gehaald. Airportconsultant NACO, ontwerper van de terminal, werd gevraagd de aanloopfase en aanbesteding te begeleiden. “Vanaf toen moest er snel worden gehandeld, want tijd is geld”, aldus �resident engineer� D. Schuiling, die namens NACO de directie voert.

De terminal wordt 230 meter lang en krijgt vier verdiepingen. De totale vloeroppervlakte bedraagt 26.800 vierkante meter, inclusief commerciële ruimtes. “Voor PJIAE genoeg om bijna een verdubbeling van het aantal reizigers te kunnen verwerken tot 2015: van 1,5 naar 2,5 miljoen per jaar”, stelt Schuiling.

Nieuw zijn de vier passagiersbruggen, waardoor passagiers comfortabel het vliegtuig kunnen verlaten. Ook wordt extra aandacht gegeven aan de veiligheid van het gebouw. In verband met de orkaan- en aardbevinggevoeligheid van het gebied, wordt de hoofddraagconstructie gebaseerd op een belasting van een zware orkaan (categorie 4) en een middelzware aardbeving van 3 op de schaal van Richter.

In samenhang met de nieuwe terminal moet ook een aantal zaken worden aangepakt, zoals de constructie van een nieuwe luchtverkeerstoren, verlegging van de autoweg, uitbreiding van het aantal autoparkeerplaatsen, aanleg van ondergrondse brandstofaansluitingen en asfaltering van het uitgebreide vliegtuigplatform. Om aan internationale veiligheidsstandaarden te voldoen, moest daarbij 98.000 vierkante meter extra land worden gewonnen in Simpson Bay Lagoon, aan het einde van de baan. De 2150 meter lange start- en landingsbaan krijgt er aan beide kanten 150 meter bij als extra uitloop voor het geval dat een vliegtuig doorschiet. “Het lijkt hier wel Nederland met al dat inpolderen”, aldus De Man.

Voor zowel de financiering als de bouw van de tweede fase werd respectievelijk in november en december 2003 een tender uitgeschreven. De Caribische RBTT-bank kreeg de voorkeur. “Het is een van de weinige projecten op het eiland dat niet door buitenlandse investeerders wordt gefinancierd. Bijvoorbeeld vanuit de Verenigde Staten, zoals bij veel andere projecten hier. Daardoor blijft de winst op het eiland en is de luchthaven echt iets van de bewoners zelf”, aldus De Man. Voor de bouw toonden zes aannemers interesse. Twee daarvan dienden een prijs in, het Amerikaanse Hensel Phelps en Koop Europe uit Nederland. Koop bleek met 87 miljoen dollar het beste voorstel te hebben en werd hoofdaannemer voor het project.

In mei en juni 2004 werden de contracten getekend en na tweeëneenhalf jaar vertraging begon op 18 juni 2004 officieel de bouw van de tweede fase.

Projectmanager T. van Schaick van Koop Europe: “Voor de technische invulling staan maar 24 maanden, dus het werd een vliegende start. Omdat hier bijna niets aan bouwmaterialen te krijgen is, moeten we alles importeren én rekening houden met de transporttijden. Zoals voor het staalwerk, dat geprefabriceerd in containers vanuit Nederland komt, of het Bermuda-betonzand uit Curaçao.” Gezien de korte realisatietermijn hebben leveranciers met buitenlandervaring de voorkeur. Daarbij is een goede werkvoorbereiding onontbeerlijk, aldus Van Schaick, die op dat vlak ondersteuning krijgt vanuit Nieuw-Vennep. “Bij slecht weer komt een boot al gauw drie weken later.”

Prestigeobject

Volgens Van Schaick is Koop Europe er veel aan gelegen het project op tijd af te krijgen. “Het is een prestigeproject. Bouw is hier booming en we willen graag blijven.”

Inmiddels is de bouw van de terminal anderhalf jaar verder. Alleen met het dak liep het even spaak, meldt Schuiling. Dat had vanwege het orkaanseizoen in juli al dicht moeten zijn, maar door verschepingsproblemen werd het iets later. “Achteraf gezien een behoorlijk risico voor de aannemer”, zegt De Man, doelend op het onstuimige weer in het Caribische gebied van de afgelopen maanden. Van Schaick heeft er niet wakker van gelegen. “Het hoogseizoen voor orkanen begint pas in september. Toen was het al dik in orde.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels