nieuws

Draaideur-lift is niet crimineel maar wel onveilig

bouwbreed Premium

Moeten we wachten op het volgende jongetje, meisje, bejaarde of hondje waarmee het in een zogenaamde draaideur-lift fout gaat? Of moeten we rugzakken verbieden, bejaarden trappen laten lopen en hondjes afschaffen? Veiligheid kent geen tijd, is van alle tijden en onderhevig aan modernisering van inzichten. Maar dat mag natuurlijk niet betekenen dat onveilige situaties uit het verleden anno 2005 zo maar mogen blijven bestaan. Volgens Kees Pasmooij voer voordiscussie: waar eindigt de publieke veiligheid (zeg overheid) en begint de markt (eigenaars en leveranciers) envice versa? Iets om tijdens de feestdagen nog eens over na te denken.

De Nederlandse taal is rijk en dynamisch en telt steeds weer nieuwe woorden en uitdrukkingen. Zo zullen de meeste lezers wel de term �draaideur-crimineel� kennen. Dat is een crimineel die opgepakt wordt en per kerende post weer buiten staat. En het wachten is op de volgende kraak of roof, waarna het liedje weer van voren af aan begint. Zo kennen we ook zogenaamde �draaideur-patiënten�. Meestal psychiatrische patiënten, die afwisselend buiten en binnen de kliniek verkeren. Het delict of de kwaal is nooit ernstig genoeg om te besluiten tot langdurige c.q. permanente opsluiting en altijd is er weer sprake van recidive. Je kunt er bij wijze van spreken op wachten.

Voortschrijdend

Naast de draaideur-criminelen, draaideur-patiënten bestaan er al vele jaren ook zogenaamde draaideur-liften. Dit zijn in het algemeen wat oudere personenliften, veelal aanwezig in portiekflats met een beperkt aantal etages. U kent ze wel. De lift stopt, u doet de draaideur – meestal met een ruitje – open en gaat de lift in.

De draaideur gaat achter u gedwongen, doch hopelijk langzaam, dicht en de lift zet zich in beweging. De kooi beweegt en de draaideur(en), wand(en) en vloer(en) schuiven langs. Dus niet tegenaan leunen en ook niet tijdens de �rit� aanraken. Op straffe van schuren, schaven, schampen, krassen, bekneld raken of erger. En wat te denken van kantelende ladingen, vastlopende rollators of knellende paraplu�s? Niet bepaald veilig te noemen. Tegenwoordig zijn dit soort liften bij nieuwbouw niet meer toegestaan, want te gevaarlijk. Dat heet voortschrijdend inzicht in combinatie met stand der techniek. Vervaardigingsvoorschriften voor machines, materieel en liften veranderen in de loop der jaren. Hiermee wordt stap voor stap een hoger veiligheidsniveau gerealiseerd in de nieuwbouw. Door vervanging van oude installaties (een natuurlijk proces) wordt er vanzelf een betere veiligheid verkregen, is de redenering. Dat traject duurt alleen wel erg lang. Voor liften is in onze nationale wetgeving vastgelegd dat deze minimaal moeten blijven voldoen aan de oorspronkelijke vervaardigingsvoorschriften. Interessant, in de wetenschap dat de levensduur van liften soms meer dan 70 jaar is. Waarmee ze hopeloos achter kunnen lopen ten aanzien van de veiligheid zoals we die vandaag de dag wensen en gewoon zijn. Dit leidde recent nog tot een tragisch ongeval. Een jongetje met een rugzakje om ging de lift in, de deur sloot zich. Het jongetje was reeds binnen, doch z�n rugzakje was nog buiten. De lift zette zich desondanks in beweging en de afloop laat zich raden. Bij de eerstvolgende verdiepingsvloer liepen de hengsels vast en knelden het kind af. Gelukkig stopte de lift door een noodvoorziening (maximale knelkrachtbeveiliging), werden de hengels losgemaakt en overleefde het kind het ongeval. Dat was indertijd met een hondje aan de riem (baasje binnen, hondje buiten) anders. Dag hondje, rust zacht.

Onvoldoende

Nu zijn ongevallen met deze draaideur-liften gelukkig niet aan de orde van de dag. Maar het blijven risicovolle objecten waarbij de kans op een ongeluk in een klein hoekje zit. Weliswaar is een draaideur-lift niet crimineel, ook niet ziek, maar naar de huidige inzichten wel erg onveilig. Aan de wettelijke verplichtingen is echter voldaan en er wordt een certificaat verstrekt, terwijl genoemde risico�s naar hedendaagse inzichten onvoldoende zijn afgedekt.

De terugtredende overheid laat het aan de marktpartijen (leveranciers, eigenaren) over om dit te regelen. Dat wil zeggen: vervanging of aanpassing van deze liftinstallaties aan de huidige wensen met betrekking tot veiligheid. De markt conformeert zich meestal aan het vereiste minimumniveau, want vindt de kosten niet opwegen tegen het aanwezige risico. Het gaat om oudere installaties in een financieel weinig draagkrachtige omgeving. De uitkomst laat zich raden.

Kees Pasmooij

Directeur Aboma+Keboma,

Het gaat om oudere installaties

Reageer op dit artikel