nieuws

Vuistregel Kramer: zie eens in de drie maanden je topmanagers Van Stolkprijs

bouwbreed Premium

leidschendam – In plaats van failliet te gaan, krabbelde Fugro na rampjaar 1986 weer op. Om een jaar later al een grote slag te slaan met de overname van concurrent McClelland.

In hoog tempo kwamen nieuwe loten aan de stam. Koopman Kramer voegde bedrijven toe als IGF (1988), John E. Chance (1991) en Keynes Inpark (1992). Om na de eeuwwisseling gretig te vervolgen met Robertson, Jason en niet te vergeten in 2003 de divisie Geosolutions van Thales. Met die laatste aanwinst haalde Kramer een jaaromzet van 210 miljoen euro binnen, plus 1800 medewerkers. Steeds groter werd Fugro, steeds internationaler.

“Groot alleen, is niet iets om je over op de borst te kloppen. Je kunt gemakkelijk de grootste zijn in het slechte. De omvang van Fugro komt voort uit zowel autonome groei als acquisities. De kunst is de aankopen goed te integreren. Anders heb je alleen maar oude stoelen en tafels gekocht”.

Nieuwkomers moeten wat Kramer betreft zich zo snel mogelijk thuis voelen. Die overtuiging vergt extra inspanningen. “Neem nou maar aan dat de overgenomen mensen best wat angstig zijn. Wat staat hen te gebeuren? Belangrijk is nieuwkomers het gevoel te geven dat ze van harte welkom en nodig zijn. Fugro koopt geen marktaandeel om de mensen daarna weg te saneren”.

Kramer hamert op het belang van vertrouwen. “Na iedere acquisitie ben ik begonnen met de mensen te vertellen wat Fugro deed. Daarna zij aan het woord. Wat doet het bedrijf, waar is het goed in? Dan heb je een goede basis om te proberen van 1 plus 1 drie te maken. Wat kunnen we van elkaar leren? De nieuwe technieken van zo�n bedrijf gaan op die manier als een bliksem door het hele concern. De mensen raken hun negatieve gevoel kwijt, merken dat ze erbij horen. De op deze wijze binnengehaalde nieuwe technieken en producten genereren in het gehele concern een stuk autonome groei. Vraag me niet waarom dat altijd weer lukt”.

Gert-Jan Kramer studeerde in Delft af als civiel ingenieur met de focus op hydraulica. Is die vroege roeping gezien zijn afscheid als topman van een concern met royaal 8000 medewerkers, vijftig eigen vliegtuigen en dertig schepen niet een beetje uit de hand gelopen? “Niet helemaal”, lacht Kramer. “In deze functie heb je beslist een technische achtergrond nodig. Je moet in staat zijn te weten wat ze doen, niet hoe ze het doen. Met name op het gebied van investeringen dien je te weten met welke voorstellen ze aan komen rennen. Voor het overige verricht ik grotendeels een managerstaak. Het leiden van buitenlandse projecten bij de natte aannemers Adriaan Volker en Broekhoven, tegenwoordig Van Oord, was voor mij een prima leerschool”.

Door de wol geverfd in Pakistan, Saoedi-Arabië en enkele Afrikaanse landen, hecht bestuurder Kramer veel waarde aan persoonlijk contact met zijn directe medewerkers. Tot zeven jaar geleden de taken in de directie nader verdeeld werden, reisde hij jaarlijks vier tot vijf maanden alle buitenlandse vestigingen af.

“Communicatie is een kernwoord. Niet in de vorm van e-mails. Maar in persoonlijke gesprekken. Mijn vuistregel was dat ik iedere drie maanden mijn topmanagers wilde zien. In een ochtend en middag kun je veel doen. Daarna gaat het een tijdje goed met de telefoon tot je elkaar weer in de ogen moet zien”.

Terwijl rechterhand en garantie voor continuïteit Klaas Wester sinds 1 oktober formeel de bestuurshamer heeft overgenomen, voltooit Kramer een indrukwekkende afscheidstournee. China, Australië en India zwaaiden hem al uit. Tot eind januari staan op het programma 25 bestemmingen van de zestig landen waar Fugro zich onder leiding van Gert-Jan Kramer genesteld heeft.

De eerste Van Stolkprijs voor hoogwaardig management wordt woensdag 2 november uitgereikt aan topbestuurder Gert-Jan Kramer van Nederlands grootste ingenieursbureau Fugro. De prijs is genoemd naar een van de grondleggers van de Erasmus Universiteit te Rotterdam. De jury prijst Kramer vanwege de prestatie een lokaal bedrijf op de wereldkaart te zetten. Om vervolgens als specialist een miljard euro omzet te halen uit een nichemarkt.

Reageer op dit artikel