nieuws

Uitvouwbaar balkon laat gevel bloeien

bouwbreed

amsterdam – Het bovenraam wordt de borstwering; het onderraam verandert in een vloer. Geïnspireerd op de laadklep van een vrachtwagen bedacht een Amsterdams architectenbureau een ingenieus kozijn dat uitvouwt tot een tijdelijk balkon.

“Het is toch merkwaardig”, stelt architect Michiel Hofman. “Terwijl elke roestige vrachtwagen met zijn laadklep beschikt over een soort tijdelijke buitenruimte, zitten veel appartementeneigenaren opgescheept met een bedompte loggia. Zij zouden ook wel eens even uit de gevel willen treden om een luchtje te scheppen”, denkt de architect die zijn naam gaf aan het Amsterdamse bureau Hofman Dujardin Architecten.

Het bureau speelt al een tijdje met het idee van een soort uitklapbalkon, waarbij een deel van de gevel naar beneden klapt en een tijdelijk balkonnetje vormt. Met hydraulische armen, net als bij de vrachtwagen of met schaararmen voorzien van contragewichten. Alle technische varianten zijn gedekt door het octrooi dat onlangs is verleend.

Essentieel is dat zijpanelen naar binnen klappen waarna het bovenraam daar overheen schuift. Samen vormen zij de borstwering. Bij de volgende stap kantelt de hele rechthoek en vormt plotsklaps een balkonnetje dat aan de gevel hangt.

De bewoner kan dan plaats nemen op wat kort daarvoor nog het benedenraam was en Hofman kan zich goed voorstellen dat niet iedereen dat een prettig idee vindt. Daarom heeft het ontwerpteam een variant uitgetekend waarbij een dicht deel van de vliesgevel de bodem van het balkonnetje vormt.

Het systeem is Bloomframe gedoopt, vanwege het effect dat het volgens Hofman zal hebben op het totale gevelbeeld van het appartementengebouw. Op mooie zonnige dagen zal de gevel zich als een bloem openen, terwijl deze �s winters gesloten blijft. Op die manier geeft de gevel iets prijs van wat binnenin het gebouw plaatsvindt.

Vooral in stedelijke gebieden met dichte bebouwing kan het uitvouwbare balkon uitkomst bieden. Zo worden in Japan worden nu al bedragen neergeteld van zo�n 10.000 euro/m2 voor appartementen. Daar kopen mensen dus voor 8 ton een appartementje van 80 vierkante meter zonder buitenruimte. Bij dat soort budgetten is het interessant toch buitenruimte toe te voegen. Of levert het een mooie verrijking bij een renovatie.

Of het regeltechnisch gemakkelijker is te realiseren, durft de bedenker niet te zeggen. Tegenover de soepeler welstandseisen staat misschien dat Bouw en Woningtoezicht strenger naar de veiligheid zal kijken.

De architect is in elk geval blij dat het stof van de Maastrichtse balkonramp is neergedwarreld. Toen die plaatsvond liep hij al met zijn plan , maar hij zag wel in dat het toen niet handig was om het van de daken te schreeuwen. Bovendien liep toen het nieuwheidsonderzoek voor de octrooiaanvraag.

Maar hij is er altijd van overtuigd geweest dat de emoties destijds van tijdelijke aard waren. Hij is druk in gesprek met kozijnfabrikanten. Een proefproject zou een mooie impuls zijn om het bloomframe vervolgens door te ontwikkelen tot een kant-en-klaar product.

Hofman is dus nu vooral op zoek naar een geschikt project. Dat hoeft niet eens uit zijn eigen portefeuille te zijn. Architecten of projectontwikkelaars die wel wat zien in het bloomframe, morgen zich bij hem melden.

�Vrachtwagen heeft met laadklep wél buitenruimte�

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels