nieuws

Tunnelboormachine kruipt onder Rotterdam

bouwbreed

rotterdam – Met een gestage slakkengang van 8 tot 12 meter per etmaal boort de tunnelboormachine het ondergrondse traject van Randstadrail onder Rotterdam. De boormachine legt het hele traject van 2,4 kilometer in 8 à 9 maanden af.

Vandaag geven minister Peijs van Verkeer en Waterstaat en de Rotterdamse wethouder S. Hulman, het gezamenlijke startsein voor het boren van de Statentunnel. Verder verricht A.J.L.M. Bosman, deken van het Dekenaat Rijnmond de inzegening van de tunnel ter bescherming van de tunnelbouwers. Vanmiddag maakt hij de naam van de tunnelboormachine bekend, die voorlopig tmb wordt genoemd.

De boormachine duikt bij de startschacht (-18 meter) bij het St. Franciscus Gasthuis de grond in en komt bij het Centraal Station weer boven. Rotterdam heeft de primeur met de eerste in stedelijk gebied geboorde tunnel. Volgens omgevingsmanager D.J. Folkerts, directie strategische projecten van het gemeentelijk vervoerbedrijf RET, zijn daarom veel voorzorgsmaatregelen getroffen.

Folkerts: “Over het gehele traject zijn om de 25 meter sonderingen gemaakt om tijdens het boren niet voor verrassingen te komen staan. Van enkele bekende obstakels, zoals een voormalig stoomgemaal zijn bijvoorbeeld alle houten palen verwijderd. We houden tijdens het boren uiteraard niet alleen de boor zelf maar vooral ook de bovengelegen bebouwing nauwkeurig in de gaten.”

Om de juiste �lijn� te volgen is de boorinstallatie uitgerust met een geavanceerd lasersysteem want GPS werkt niet ondergronds. Folkerts: “Bovendien is in de kop een röntgenapparaat opgenomen dat in staat is tot 40 meter vooruit te kijken of eventuele oneffenheden het boorproces zouden kunnen hinderen. Op die manier kunnen we op tijd ingrijpen.”

De boormachine begint op een diepte van 18 meter, duikt tot bijna 30 meter onder het maaiveld, stijgt weer naar minus 18 bij station Blijdorp en duikt andermaal naar 30 meter om op circa 18 meter weer bij het Centraal Station boven te komen. Verder kenmerkt het tracé zich door twee ruime bochten van 90 graden in het horizontale vlak. De diameter van de tbm bedraagt 6,8 meter. Buitenwerks meet de diameter van de tunnelbuis 6,5 meter.

Een cirkel is opgebouwd uit 7 geprefabriceerde betonnen segmenten en één passtuk. In totaal zijn voor de twee tunnelbuizen 30.000 elementen nodig. De elementen komen per dieseltreintje in het voorste gedeelte aan en worden met behulp van vacuümpompen op hun plaats gebracht. Koppeling vindt plaats door de onderlinge schenkels te bouten. De aannemer, de combinatie Saturn (Dura Vermeer Groep NV, Walter Bau AG/Dywidag en Ed. Züblin AG) verwijdert de bouten weer op het moment dat de open ruimte tussen boorgat en buitenzijde van de tunnelbuizen met grout is gevuld. Rubberen keerringen sluiten de onderlinge ringen af. Volgens Folkerts is verdere mechanische koppeling niet noodzakelijk. Alleen bij de eerste 10 meter en de laatste 10 meter zijn de ringen met spanstaven aan elkaar verbonden.

Na de officiële aftrap door minister Peijs begint bouwer Saturn maandag met de werkelijke boorwerkzaamheden. De eerste 10 meter boort de tmb zich door 10 meter lagesterktebeton, 20 meter grondverbetering om dan aan de bodem te beginnen. Folkerts: “Hiertoe zet de aannemer drie ploegen in van acht personen die elkaar telkens na acht uur afwisselen.” De tmb draait 6 dagen in de week. Op de zevende dag staat de boor stil en vindt onderhoudt aan de installatie plaats.

Halverwege het tracé ziet de boor, naar verwachting in het voorjaar van 2006, weer even daglicht als hij op 18 meter diepte bij station Blijdorp aankomt.

Ontmanteling

Als de tbm bij het Centraal Station arriveert, ontmantelt Saturn de boor ter plaatse en bouwt de constructie vervolgens bij de startschacht weer opnieuw in elkaar voor het boren van de tweede tunnelbuis. De aannemer verwacht deze tweede buis sneller te kunnen boren omdat ervaring is opgedaan met het doorboren van verschillende soorten grond.

Folkerts: “In het najaar van 2008 is het volgens planning al mogelijk om van Den Haag naar Rotterdam te rijden over de nieuwe Randstadrail. Vanaf 2009 kunnen reizigers vanuit Den Haag via Rotterdam Centraal op de Erasmuslijn doorrijden tot aan het metrostation Slinge.”

�Eerste in stedelijk gebied

geboorde tunnel�

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels