nieuws

Railion: NMa moet ingrijpen bij ProRail

bouwbreed

den haag – Het railtransportbedrijf Railion stapt naar de NMa. De spoorgoederenvervoerder vindt de huur die het volgend jaar voor het spoor moet betalen aan ProRail veel te hoog.

Volgens Railion misbruikt spoorbeheerder ProRail zijn monopoliepositie. Het staatsbedrijf stelt de huur jaarlijks vast. Railion zegt dat ProRail niet met hun over de huurprijs wil onderhandelen. Daarom heeft het kartelwaakhond NMa gevraagd om ProRail te dwingen om de tafel te gaan zitten.

Railion en ProRail steggelen al geruime tijd over de infraheffing. Minister Peijs (verkeer) heeft de boel al proberen te sussen door de transportonderneming een korting van dertig procent in het vooruitzicht te stellen.

Maar dat is volgens Railion-directeur C. Robbeson op een tariefverhoging van 270 procent veel te weinig, zo liet hij gisteren weten in de Volkskrant. “Dit is waanzin. Uit een eigen rapport van het ministerie van Verkeer en Waterstaat dat de Tweede Kamer onlangs te zien heeft gekregen, blijkt dat we door de hogere tarieven in 2006 ongeveer 25 procent minder vraag hebben”, aldus Robbeson die namens alle spoorgoederenvervoerders in Nederland sprak.

Vooral de zware ertstreinen worden getroffen door het nieuwe tariefsysteem. Nu betaalt een ertsvervoerder nog 0,86 cent per kilometer. Dat wordt 3,20 euro.

De spoorvervoerders hebben haast want zij moeten voor 11 december een toegangscontract tekenen met ProRail. Doen ze dat niet, dan mogen ze het spoor niet gebruiken.

ProRail laat weten de uitspraak van de NMa af te wachten. Bevalt die niet, dan behoort een gang naar de rechter tot de mogelijkheden.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels