nieuws

Onderzoek naar ingeslopen fouten in infrastructuur

bouwbreed

den haag – Op menig Nederlandse weg zijn de verkeersdrempels te hoog, is het fietspad erlangs te smal of voldoet de markering op het wegdek niet aan de voorschriften. De ANWB gaat deze foutieve verkeerssituaties in kaart brengen omdat ze voor veel onduidelijkheid bij autobestuurders zorgen.

Volgens de organisatie zijn de afwijkende drempels en andere �fouten� in de weg geen zeldzaamheid. De indruk bestaat dat het om 30 procent gaat. “Een onderbuikgevoel”, gaf een woordvoerder van de ANWB gisteren toe. De organisatie toetst deze fouten met een enquête onder de verkeerskundigen van gemeenten, provincies en politie.

Met de inventarisatie wil de ANWB bekijken waarom zoveel verkeerssituaties afwijken van de richtlijnen, wat de gevolgen hiervan zijn voor de weggebruikers en hoe de fouten te voorkomen zijn.

Hoe een verkeersdrempel of een veilige rotonde eruit moet zien, is vastgelegd in richtlijnen van het CROW, het landelijke kenniscentrum voor infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte. Deze richtlijnen hebben echter niet de kracht van een wet: een wethouder kan naar eigen inzicht het ontwerp van een fietspad of uitrit aanpassen.

De ANWB baseert zijn schatting over de afwijkende verkeerssituaties op signalen van verkeerskundigen en meldingen van leden. De De laatsten trekken vooral aan de bel over de verkeersdrempels. Ze vinden de obstakels te steil, op onlogische plaatsen gelegen of slecht zichtbaar. (anp)

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels