nieuws

Jury geboeid door mobiele werkwagen

bouwbreed

utrecht – De mobiele werkplaats van Volker Stevin Rail & Trafic en Holland Railconsult is winnaar geworden van de Prorail Prijsvraag 2005. De werkplek biedt een veilige en beschutte werkplek voor de reparatie van baanvakken.De mobiele werkplaats kan zelfstandig of voortgetrokken door een locomotief naar de werkplek rijden. Buitendienststelling van nevensporen is niet meer nodig. Door de aangescherpte veiligheidseisen moet ProRail nu vaak het treinverkeer stilleggen als er onderhoud plaatsvindt. De jury is lovend over de hinderreductie van 50 procent en kostenbesparing van 15 miljoen euro per jaar.

De mobiele werkplaats is niet nieuw. Op onderdelen is hij gepatenteerd en in 2004 gedemonstreerd door de firma Robel. Samen met Robel willen Volker Stevin en Holland Railconsult mogelijk een pilot uitvoeren. De jury, waarin onder meer Schiphol directeur Cerfontaine en ProRail-topman Klerk zitten, heeft hoge verwachtingen. Binnen een jaar moet het mogelijk zijn de werkwagen te laten proefdraaien.

Overige inzenders

�Hoe kan het spoor worden onderhouden met veel minder hinder?� Dat was de opdracht van de Prorail Prijsvraag 2005. Prorail hoopt met de prijsvraag de branche te betrekken bij innovatie en ontwikkeling. Het leverde 63 inzendingen op, waaruit vijf genomineerden naar voren kwamen.

Nominaties waren er voor de Plug and Play modulaire overweg, van Arcadis. Een overweg uit een stuk van 21 meter, uitgevoerd in lichtbeton. De modulaire overweg kan de buitendienststellingstijd, die nodig is om een overweg te vervangen, terugbrengen met maar liefst 73 procent.

De zware overweg op maat, Zoom, is een grote betonnen plaat voorzien van ingelijmde spoorstaven. Voestalpine Railpro presenteerde dit idee eerder op de vakbeurs Railtech Europe 2005.

De airbag dwarsligger liftmethode, van Holland railconsult, is een eenvoudige flexibele methode om kleine dwarsliggers te vervangen vanaf de zijkant van het spoor, zonder aantasting van de treinloop.

DHV Temid Rail onderzocht de reductie van wissels en bekeek het spoor met de stelling: als een wissel meer kost dan oplevert zonder dat het gewenste functionaliteit biedt, dan kan het worden verwijderd. Zo kunnen op de Hoekse lijn 27 van de 47 onderzochte wissels worden gemist. De hinderreductie voor heel Nederland is substantieel.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels