nieuws

Composiet rijp voor toepassing Volume groeit jaarlijks met 5 procent

bouwbreed

lelystad – Alternatieve constructiemethoden winnen steeds meer terrein. Composiet is een van die materialen die aan veel technische eisen beantwoordt.

Composiet (materiaal dat vezels of andere versterking bevat) was deze week onderwerp van gesprek in Lelystad. De informatiedag was een initiatief van Syntens samen met de Ontwikkelingsmaatschappij Flevoland en het Composietencluster Flevoland. Doel van de middag was de vele toepassings- en toekomstmogelijkheden van dit materiaal voor het voetlicht te brengen en zo middelgrote en kleine bedrijven tot innovatie aan te zetten. De regio telt vooral door de watersportgerelateerde activiteiten maar liefst dertig composietbedrijven.

Composieten zullen ook in de bouw een steeds prominentere plaats innemen. Nu al zijn ze verwerkt in producten als gevelelementen, lichtmasten of windturbines. Het Nederlandse marktaandeel op de composietenmarkt beloopt 150 miljoen euro en de verwachting is dat dat volume jaarlijks met circa 5 procent zal groeien. Niet alleen voor de professionele bouw ook voor de doe-het-zelfmarkt opent het innovatieve materiaal nieuwe deuren.

Draagvermogen

Koolstofvezel heeft vooral een versterkende werking en zorgt voor een aanzienlijke verbetering van het draagvermogen. Zo is maar liefst 73 kilometer koolstofvezellamel toegepast bij een viaduct van de A28. Daarvoor werd een slechts enkele millimeters dikke strip aan de onderkant van bestaande viaduct bevestigd. Het op staal lijkende materiaal kan naast beton ook op staal en hout en beton worden verlijmd/gebout. Koolstof kan namelijk veel trekkracht opnemen. Door het doorbouten van de wapening wordt de treksterkte naar de wapening gebracht. “Het is tien keer sterker dan standaard staal” aldus ir. J. Janssens van de Belgische producent Resins Composites. “Bij deze wijze van bevestiging is het beton onder druk de zwakste schakel.”

Daarnaast is koolstof ook interessant voor wanden en kolommen. Een nieuwe ontwikkeling is de toepassing als verloren bekisting bij het storten van kolommen die daarbij in de langsrichting als wapening dienen en tegelijkertijd de afwerking zijn. Op deze wijze kan er slanker worden gebouwd.

Op composietengebied laten vooral de brugdekken een belangrijke toename zien. De combinatie hoge treksterkte-licht van gewicht leidt tot grotere overspanningen van 1000 tot 1200 meter. “De limiet wordt uiteindelijk bepaald door het eigen gewicht van de brug”, aldus drs. J. Ketel van de Composite Bridge Alliance Europe (Cobrae) die de polymeercomposieten belichtte. “Deze kunststofwapening is een economische oplossing om corrosie te voorkomen en kent geen spanningscorrosie.” 

In Nederland ligt al een volledig in kunststof uitgevoerde brug klaar die volgens de nieuwste Amerikaanse technologie (InfraCore) machinaal is vervaardigd en in de gemeente Alphen aan den Rijn zijn eindbestemming vindt. De kern is opgebouwd uit kunststof lamellen. Haasnoot Bruggen bereidt inmiddels de productie voor van een tweede exemplaar voor de gemeente Dronten. De prijs is echter nog een grote drempel. Ketel: “Een composietenbrug is na installatie tien tot twintig procent duurder. Maar daartegenover staat dat zo�n brug geen onderhoud behoeft, een langere levensduur (minimaal 50 jaar) heeft en veel sneller is te monteren.

Alle aandacht voor composieten bleek niet aan dovemansoren gericht. E. Gerssen van staalbedrijf Geco Urk heeft zich de afgelopen twee jaar bewust gericht op composietenmarkt. “De staalmarkt is een verdringingsmarkt. Qua marges is het plafond bereikt.” Hij verwacht met applicatie zijn bedrijf meer toegevoegde waarde te geven. “De tijd is rijp voor deze toepassing.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels