nieuws

Bouwstop dreigt in Leidse regio

bouwbreed Premium

warmond – De bestaande infrastructuur in de Leidse regio en de Bollenstreek is zo slecht dat een bouwstop dreigt voor alle woningbouwlocaties die maar enigszins afhankelijk zijn van de oost-westverbinding. Eerst moet zeker zijn dat de gemeenten het geld bij elkaar krijgen voor aanleg van de Rijnlandroute en de Rijn-Gouwelijn.

Dat stelt M. Witteman, portefeuillehouder verkeer en vervoer van de regio Holland Rijnland, waarin zestien gemeenten uit de streek zijn vertegenwoordigd. “De N206 vanuit Katwijk tot aan de A44 is zo�n flessenhals, hetzelfde geldt voor de overbelaste A4 en de A44 door Leiden. Tegelijkertijd is de woningbouwopgave aanzienlijk, wat het probleem alleen nog maar erger maakt. Willen we in de regio überhaupt nog kunnen bouwen, dan moeten we eerst de projecten Rijn-Gouwelijn en de Rijnlandroute tussen de A4 en de A44 zeker stellen.”

Maar zeker is de aanleg van de beide megaprojecten nog lang niet. Sterker nog, “tot nu toe kijken we tegen zulke hoge bedragen aan dat de gemeenten nog geen idee hebben hoe ze dit probleem kunnen tackelen”, zegt Witteman.

De gemeenten in de regio moeten voor het oostelijke gedeelte van de Rijn-Gouwelijn – voor het westelijke gedeelte is besluitvorming en financiering rond – en de aanleg van de Rijnlandroute 225 miljoen euro bijdragen aan de rijksprojecten waarvan de aanleg is voorzien vanaf 2010.

“Maar als we niet binnen afzienbare tijd zekerheid hebben over de realisatie van de projecten, moeten we nu al maatregelen nemen door te stoppen met bouwen. Om koste wat kost nog meer drukte op de wegen te voorkomen”, waarschuwt Witteman die meent dat eerst de regio zelf haar zaakjes in orde moet hebben alvorens met het Rijk te gaan praten.

“Met de afschaffing van het gebruikersdeel van de ozb per 1 januari, is voor de gemeenten een belangrijk middel verdwenen om de eigen inkomsten te verhogen, bijvoorbeeld ten behoeve van infrastructuur. We moeten dus snel creatievere oplossingen bedenken om het geld bij elkaar te krijgen”, vindt de burgemeester van Warmond.

Zo heeft Holland Rijnland oud-minister Vermeend van Sociale Zaken ingehuurd om een financieringsstrategie te bedenken. Hij gaat met alle zestien gemeenten aan de slag om in januari 2006 met een voorstel te komen.

Ook wil Holland Rijnland op korte termijn met private marktpartijen om de tafel. “Vergeet niet welk belang zij hebben bij een betere ontsluiting van de regio. Zo heeft bloemenveiling Flora Holland in Rijnsburg al te kennen gegeven last te hebben van de slechte bereikbaarheid. Ontwikkelingen op bedrijfsterreinen stagneren al en wie wil er nu wonen in een gebied waarvan je weet dat je 300 meter van huis al in de file staat? Zo staat voor voormalig vliegkamp Valkenburg, waar duizenden woningen zijn gepland, al vast dat er geen huis wordt gebouwd voordat de infrastructuur is geregeld.”

Reageer op dit artikel