nieuws

Aftakking Randstadrail naar Scheveningen

bouwbreed

den haag – Hoe de aftakking precies gaat lopen weet de Haagse wethouder B. Bruins nog niet. “Het wordt nog flink puzzelen.” Maar over een aantal maanden doet hij een voorstel over het doortrekken van Randstadrail naar Scheveningen.

Bruins heeft wel een voorstelling van hoe ongeveer de lightrailverbinding zou kunnen lopen: ter hoogte van Voorburg of iets eerder, richting bedrijventerrein de Binckhorst en station Hollands Spoor, waar de lijn vervolgens het tracé volgt van de huidige tramlijn 11, langs de Haagse Markt naar het Scheveningse strand.

Pal naast de Haagse Markt zou de lijn verdiept moeten worden aangelegd. “Dus opnieuw een tramtunnel in Den Haag.” De in- en uitgang moet een uitbundige uitstraling krijgen. “Het zou mooi zijn als we hier een royaal gebaar kunnen maken en de mensen die van en naar de Haagse Markt slenteren – het is daar altijd enorm druk – kunnen bedienen. Het moet er goed uitzien.”

Bruins heeft haast met de plannen die voortkomen uit een overleg dat hij had met minister Peijs over het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport (MIT). Samen met de Provincie Zuid-Holland en Rotterdam vertegenwoordigt Den Haag de zuidvleugel van de Randstad. In het overleg is bepaald de komende tijd projecten aan te wijzen die snel tot wasdom kunnen komen. Volgens Bruins is de aftakking van Randstadrail naar Scheveningen zo�n project. “Over enkele maanden ligt er een projectdocument op tafel die de mogelijkheden in beeld brengt.”

Bruins vindt het erg belangrijk dat Scheveningen beter te bereiken is met het openbaar vervoer. “Het past in het beleid dat Scheveningen meer een vier seizoenenen-badplaats wil worden. Nu gaan de tramlijnen 11, 9 en 1 richting Scheveningen, maar we willen zo graag ook de Rotterdammers naar het Scheveningse strand kunnen brengen. Het is in de zomer op sommige dagen hartstikke moeilijk met de auto het strand te bereiken.”

De eerste fase van de nieuwe Randstadrail (Zoetermeerlijn) wordt in september 2006 in gebruik genomen. Daarnaast is het volgens de planning in het najaar van 2008 mogelijk om van Den Haag naar Rotterdam te rijden. Vanaf 2009 kunnen reizigers vanuit Den Haag via Rotterdam Centraal op de Erasmuslijn doorrijden tot aan het metrostation Slinge.

Andersom liggen er – als het aan Bruins ligt – straks veel meer Rotterdammers op het Scheveningse strand dan nu en “wie weet spelen zich daar nog veel meer activiteiten af”. De aftakking zal volgens hem wel honderden miljoenen euro�s gaan kosten.

Lightrailtreinen kunnen op spoorlijnen

rotterdam – Lightrailtreinen kunnen ook rijden op bepaalde stukken van het spoornet. Het gaat om de lijnen waar nu alleen met dieseltreinen kan worden gereden en het proefbaanvak Gouda-Alphen aan den Rijn. Dit heeft minister Peijs van Verkeer en Waterstaat woensdag gezegd in Rotterdam. De minister gaf daar het startsein voor het boren van een tunnel voor de Randstadrail, een lightrailsysteem dat Rotterdam verbindt met Den Haag en Zoetermeer.

Volgens Peijs zijn dure aanpassingen op het spoor niet nodig als lichte treinen, vergelijkbaar met metrotreinen, er ook gebruik van maken. Het kan binnen de bestaande veiligheidseisen, zei de bewindsvrouw. Ze wil wel dat lokale en provinciale overheden gezamenlijk aanbestedingen gaan doen bij de aanschaf van lightrailmaterieel. Bij de bestelling van één trein gaapt de industrie alleen maar, aldus Peijs.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels