nieuws

Zaal verbindt schouwburg met Melkweg

bouwbreed

amsterdam – Terwijl Beelen Sloopwerken het laatste puin ruimt van de oude gedateerde technische ruimten en repetitiezaaltjes, staat daarnaast de heistelling klaar die de eerste tubexpaal de grond in zal draaien. De bouw van de moderne vlakkevloerzaal van de Amsterdamse stadsschouwburg én de nieuwe popzaal van de Melkweg is vandaag officieel begonnen.

Waar aan de Lijnbaansgracht nu nog een groot gat gaapt, bouwt Bouwbedrijf MJ de Nijs en Zonen twee zalen die los staan van elkaar, maar toch met elkaar zijn verweven. De onderbouw bestaat uit nieuwe technische ruimten voor de Stadsschouwburg, terwijl The Max, de nu al grootste popzaal van de Melkweg, wordt uitgebreid van 1000 naar 1450 plaatsen en voor een deel de schouwburg in schiet.

Boven de popzaal steekt de foyer van de theaterzaal zo�n 7 meter over de Melkweg heen en hebben bezoekers uitzicht over de huizen en de gracht. De nieuwe theaterzaal en tribune met 850 plaatsen komt boven de onderbouw, tegen de achterkant van het uit 1894 daterende gebouw. Door de glazen wand blijft straks de achtermuur van het monument te zien.

De oude, bestaande fundering van de gesloopte repetitiezalen en technische ruimten (daterend van 1965) blijft liggen. Hierin worden gaten geperforeerd voor de tubexpalen. Ook de panden aan de Marnixstraat maken deel uit van het project.

“Van de achterzijde van deze woonhuizen is een meter of 7 afgesloopt”, wijst C. van Scherpenzeel, hoofd bedrijfsbureau van Bouwbedrijf MJ de Nijs naar de doorsnede van de vroegere woonkamers, keukens en zoldertrappen. De opdrachtgever, de gemeente Amsterdam, wilde het vooraanzicht van de Marnixstraat behouden. Tussen deze panden, waarin kantoren komen, en het nieuwe gedeelte van de Stadsschouwburg komt een trappenhuis.

Monumentenlijst

Vanaf vandaag worden de 93 tubexpalen, stalen buizen gevuld met beton, de grond ingedraaid. Van Scherpenzeel: “Trillen of heien, kan hier niet. De schouwburg staat tenslotte op de monumentenlijst.” Tijdens periodiek overleg met de Stadsschouwburg wordt ook bepaald op welke middagen het stil moet zijn vanwege repetities. “Bij de Melkweg ligt dat anders. Daar opereren ze voornamelijk �s nachts en zijn er weinig wensen qua repetities.”

Vorig jaar zomer is de aannemer uit Warmenhuizen al begonnen met de voorbereidingen en onlangs is de – volgens Van Scherpenzeel – grootste inpandige lift van Nederland opgeleverd: 16,5 meter lang en 3,5 meter breed. Zodat de aan- en afvoer van decorstukken tijdens de verbouwing gewoon door kan blijven gaan.

Architect Jim Klinkhamer (Jonker & Klinkhamer Architecten) heeft bij zijn ontwerp rekening gehouden met de krappe bouwlocatie. De zalen met betonnen vloeren bestaan verder uit een stalen skelet bekleed met rode aluminium gevelpuien waarvoor een antracietgrijs gecoat raster hangt. “Staal is in grote delen te prefabriceren. Dat scheelt in de bouwtijd en maakt het aanvoeren van materialen over de Lijnbaansgracht minder lastig”, zegt Van Scherpenzeel. De nieuwe theaterzaal krijgt aan de Lijnbaansgracht een eigen entree.

De uitbreiding van The Max is naar verwachting in het derde kwartaal van 2006 klaar, terwijl de oplevering van het geheel staat gepland in oktober 2007. Het project vergt een totale investering van 19,5 miljoen euro (exclusief btw, inclusief technische installaties).

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels