nieuws

Waalbrug Zaltbommel kan naar Nijmegen

bouwbreed

rosmalen – Net nu de Raad van State Rijkswaterstaat onherroepelijk toestemming heeft gegeven om de oude Waalbrug bij Zaltbommel te slopen, komt Heijmans Beton en Waterbouw met een plan voor hergebruik. Het Rosmalense concern wil de vakwerkbrug uit 1933 in zijn geheel verplaatsen naar Nijmegen.

Het idee komt van Heijmans� directeur Beton en Waterbouw E. Staps. Die stond eens in de file op de door Heijmans gebouwde Martinus Nijhoffbrug, de brug in de A2 die de oude brug bij Zaltbommel overbodig maakte. Staps wist dat Heijmans al eens een raming voor Rijkswaterstaat had gemaakt voor sloop van de vakwerkbrug, die te duur werd bevonden. Hij wist ook dat er in Nijmegen plannen waren voor de bouw van een tweede stadsbrug. “En toen zijn we gaan rekenen,” vertelt Staps. “In november zouden we het doorgerekende plan in Nijmegen presenteren. De actualiteit haalde ons echter in.” Rijkswaterstaat kreeg na jaren procederen onlangs toestemming van de Raad van State om de oude klinknagelbrug te slopen. Vandaar dat Heijmans en architect Th. Asselbergs hun plan nu al aan de publiciteit prijsgeven.

Bedrijfsleider H. Mutgeert van Heijmans deed de eerste berekeningen naar het plan om het 890 meter lange gevaarte een tweede leven te geven. Hij kwam erachter dat de brug in delen prima over de Waal naar Nijmegen te varen is. “Maar de doorvaart onder de heropgebouwde brug zou te smal worden.” De oude brug overspant namelijk 375 meter in drie stappen, met twee peilers. In Nijmegen moest de hoofdoverspanning 250 meter bedragen. “Er moest dus één peiler onderuit.”

Samen met Asselbergs is een oplossing gevonden. De opgeknapte Zaltbommelse brug krijgt 250 meter uit de oever een pyloon van 100 meter hoog. Daardoor wordt het korte stuk een contragewicht voor het lange stuk. “Bovendien krijgt de brug toch een hele eigentijdse uitstraling. Het is straks niet meer de brug bij Zaltbommel. Maar bewaard Nederlands erfgoed in een nieuw jasje”, stelt de architect.

Heijmans denkt dat het plan voor Nijmegen 20 procent goedkoper is dan een nieuwe brug en dat de bouwtijd met een jaar verkort kan worden. Rijkswaterstaat kon nog niet op het plan reageren.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels