nieuws

Peijs ziet niets in 25 kilovolt voor spoornet

bouwbreed

den haag – Het Nederlandse spoornet is niet gebaat bij 25 kilovolt. Minister Peijs (verkeer) blijft bij haar standpunt dat invoering van een hoog voltage zowel financieel als beleidsmatig “niet opportuun” is. “Invoering is financieel, technisch, exploitatief en organisatorisch zeer problematisch.” Dat schrijft de bewindsvrouw in een notitie aan de Tweede Kamer. Aanleiding was de […]

den haag – Het Nederlandse spoornet is niet gebaat bij 25 kilovolt. Minister Peijs (verkeer) blijft bij haar standpunt dat invoering van een hoog voltage zowel financieel als beleidsmatig “niet opportuun” is. “Invoering is financieel, technisch, exploitatief en organisatorisch zeer problematisch.” Dat schrijft de bewindsvrouw in een notitie aan de Tweede Kamer. Aanleiding was de motie-Slob, waarin het kamerlid had gevraagd om de voor- en nadelen op een rij te zetten.

Landelijke invoering zou een investering van 10 miljard euro vergen en heeft als effect dat de snelheid van de treinen omhooggaat van 140 naar 200 kilometer per uur. Volgens de minister staat de investering in geen verhouding tot de beperkte effecten. Zo zou de complexe ombouwoperatie een jarenlang effect hebben op de betrouwbaarheid en punctualiteit van het spoornet.

Voor lightrailsystemen is het overigens wenselijk om 1500 volt te handhaven. In de toekomst zijn dan alleen de hsl-zuid en Betuweroute met 25 kilovolt uitgerust.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels