nieuws

Kersentuin Utrecht behaagt jury

bouwbreed

rotterdam – De Kersentuin in Utrecht toont hoe in de woningbouw de behoefte aan ruimte en mobiliteit goed kan worden gecombineerd. Dit zowel in sociaal als ecologisch opzicht op duurzaamheid gerichte Leidsche Rijnse wijkje krijgt daarom de Ruimte & Mobiliteits Prijs 2005.

De competitie is georganiseerd door het Kennisplatform Verkeer en Vervoer, dat de uitvoering verzorgt van het landelijke Programma Ruimte & Mobiliteit. In totaal zijn dertien projecten voorgedragen. Daarvan werden er acht genomineerd.

De jury toont zich onder de indruk van de inventiviteit die bij De Kersentuin heeft geleid tot een groene en kindvriendelijke buurt, ondanks een hoge bebouwingsdichtheid. Door auto�s te stallen in een gezamenlijke garage onder een van de woonblokken, blijft rond de woningen een zee van ruimte over die voor andere doeleinden kan worden benut. Kinderen kunnen buiten spelen zonder risico overreden te worden.

Volgens de vakjury is De Kersentuin een goed voorbeeld van autoluw bouwen en past het project in de categorie van slimme groei, die gericht is op kwaliteit. Mensen willen graag de auto bij hun woning parkeren maar ook hun kinderen veilig buiten laten spelen. Dat gaat moeilijk samen. In De Kersentuin is dat probleem opgelost.

Maar niet alleen zijn de auto�s uit de straten verdwenen; er is ook gewerkt aan mobiliteitsreductie, stelt de jury tevreden vast. Zo wordt gebruik gemaakt van een deelautosysteem en een eigen boodschappenservice.

Burgerinitiatief

Extra te prijzen is het, zo wordt geconstateerd, dat het wijkje met 94 huizen is ontwikkeld vanuit een burgerinitiatief. Dit terwijl het gaat om een vernieuwende en risicovolle exercitie.

“Het project heeft een bijzondere voorbeeldfunctie voor projectontwikkelaars en woningcorporaties, die vaak toch terughoudend staan ten opzichte van dergelijke vernieuwende concepten.” Er is ook een publiekswinnaar. Daarvoor werden via internet stemmen verzameld. De prijs gaat naar het dorpsontwikkelingsplan Wijbosch in de gemeente Schijndel. Daar is de omleiding van een provinciale weg door het dorp aangegrepen voor een integraal herstructureringsplan voor de dorpskern.

Ruimte & Mobiliteit is een driejarig programma dat loopt tot 2007 en is bedoeld om decentraal overheden te helpen bij het voeren van een effectief en samenhangend beleid voor ruimtelijke ordening en mobiliteit.

Het Kennisplatform Verkeer en Vervoer werkt hiervoor samen met Nirov, het kenniscentrum voor verkeer, vervoer en infrastructuur (CROW) en Vereniging Stadswerk Nederland. In 2006 zal de verkiezing voor de Ruimte & Mobiliteits Prijs worden herhaald, kondigt het platform aan.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels