nieuws

Kennis als promotioneel bouwmateriaal Kennis Delen Dagen

bouwbreed

eindhoven – Kasten met alle soorten gevelstenen, tegels en dakbekleding. Je kunt ze zien, ruiken en voelen. En wil je iets meenemen om aan de klant te laten zien? Geen probleem, er wordt zelfs een speciale demonstratiedoos bij gegeven. Kennis delen blijkt een aanstekelijk promotiemiddel voor Raab Karcher.

Volgens Jan Bom, algemeen directeur van Raab Karcher Bouwstoffen, specialist in ruwbouw, afbouw alsmede keukens, tegels, sanitair (kts), bieden de kasten met onder meer dak- en gevelelementen de meest uitgebreide bouwstoffenbibliotheek in Nederland. Ze zijn te vinden in de Archihomes, regionale centra die Raab Karcher heeft opgezet voor architecten en opdrachtgevers.

“Hier hebben zij alle ruimte om zich grondig te oriënteren op beeldbepalende elementen van een gebouw. De meest eigenwijze architect kan hier nog zijn keuze bepalen”, meent Bom. “We hebben zelfs voorbeelden van voegwerk beschikbaar, zodat de juiste, esthetische combinaties gevonden kunnen worden.”

Archihome is bedoeld als een kantoor buitenshuis, waar producten voor daken en gevels op efficiënte wijze geraadpleegd kunnen worden. De marktleider uit Vught doet er dan ook alles aan om zijn reputatie als grootste bouwstoffenleverancier zo breed mogelijk gestalte te geven.

“Archihome moet een inspirerende ontmoetingsplaats zijn. Daar moet je niet half Nederland voor af hoeven rijden”, aldus Bom. Het concept van Archihome is momenteel te vinden in Eindhoven en Vriezenveen. Nijmegen volgt binnenkort en in 2006 worden extra centra geopend in Utrecht en Breda.

Maar het zijn niet alleen de Archihomes waarmee Raab Karcher zich – naast de bestaande Bouwshops en Inspirationcentra voor kts-producten – wil profileren aan de professional. Het bedrijf wil vooral kunnen meedenken met de klant, door naast bouwstoffenleverancier ook kennisleverancier te zijn. Bom verwacht daarmee de grootste te blijven van het land en bij voorkeur nog verder te groeien, een opdracht die door het Franse moederbedrijf en multinational Saint-Gobain is opgelegd.

Bom: “We willen voorop lopen in kennis over en ontwikkeling van bouwstoffen, alsmede de verwerking daarvan. Van de fundering tot op het dak en alles wat daartussen zit. Door deze kennis met klanten te delen, kunnen we al in een vroeg stadium bij een project betrokken raken. En is het mogelijk integraal onze producten aan te bieden.”

De aangereikte keuzes uit het assortiment zijn volgens Bom facultatief. “We zijn onafhankelijk, kunnen uit verschillende leveranciers kiezen. Als een scharnierdak moet voldoen aan bepaalde isolatiewaarden, dan vinden wij daar de juiste oplossing voor. Op de hei is immers geen hoge geluidswerende isolatie nodig, langs de A2 wel.”

Volgens Bom vormt dit de kern waarmee Raab Karcher zich van de rest van de markt onderscheidt. “In Nederland wordt er veel uniform gebouwd terwijl er een veelvoud aan smaken is. Wij maken weliswaar gebruik van bestaande systemen, maar denken mee met de creativiteit van de architect. Daardoor kunnen we custom made oplossingen verzorgen en de kosten van onze klanten verlagen.”

Prefab gevel

Bom geeft als voorbeeld de prefab gevel, een innovatief concept waarop patent is aangevraagd. “Alle gewenste functionaliteiten kunnen daar van te voren in verwerkt worden. Zoals het aanbrengen van gevelkanalen, omdat een klant een warmtepomp wil toepassen. Met deze gevel wordt de snelheid van bouwen verhoogd en worden de faalkosten verkleind. Je koopt immers nooit een steen te veel.”

Bom verwacht met dit concept aan een stijgende vraag naar prefab te voldoen. “Twee jaar geleden was de markt oververhit. Veel aannemers hadden een hoge omzet, maar een laag resultaat. Uit onderzoek bleek de oorzaak het aantal onervaren uitzendkrachten, dat voor veel faalkosten zorgde. Met deze gegevens kunnen we bijdragen aan innovatieve oplossingen. En is kennis daarmee een extra bouwstof in het assortiment van Raab Karcher.”

Het actief delen van kennis heeft Raab Karcher ertoe gebracht in 2005 de Kennis Delen Dagen op te zetten voor de dak- en gevelspecialisten. Het gaat om twee achtereenvolgende demonstratiedagen, die van april tot en met oktober verspreid over het land gehouden worden.

Klanten van Raab Karcher krijgen te maken met voorbeelden waar het mis kan gaan en wat de oplossing vormt. Het terugbrengen van faalkosten is daarin de rode draad.

Bom: “Klanten kunnen tijdens deze dagen direct toepasbare informatie opdoen. Onze productspecialisten laten bijvoorbeeld zien hoe doorstrijkmortel, dunbedmortel en voegmortel het beste verwerkt wordt en wat er gedaan kan worden tegen bevuiling van schoon metselwerk.”

Behalve metselwerk worden er nog diverse andere demonstraties gegeven, zoals het laten zien van de dakplanner en het verwerken van diverse gevel- en dakfolies. Ondertussen kunnen aannemers zich grondig laten adviseren hoe thermische lekken bij een kelder of begane grond zijn te voorkomen (hoekankers), of waar een niet-waterdichte gevel mee is te impregneren.

Er is een demo-opstelling van de Solatube met aandacht voor het correct inbouwen en er wordt een film getoond over de toepassing van keramische dakpannen.

Bom: “Je ziet bij dakpannen en goten een trend naar �toen�, ingegeven door de bouw van huizen met sterk hellende daken zoals in de dertiger jaren. Dat vraagt om kennis en vakmanschap, zeker bij keramische dakpannen.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels