nieuws

Je bouwt een trein niet om een kastje

bouwbreed

den haag – De snelle treinen op de hsl-zuid lopen zeker tien maanden vertraging op. Minister Peijs (verkeer) legt de zwarte piet bij vervoerder HSA (NS en KLM). HSA-topman Dopken houdt vol dat de treinen echt op tijd zijn besteld en dat de specificaties voor een noodzakelijk tweede beveiligingssysteem nog altijd ontbreken.

Een oplossing is allerminst in zicht, bleek gisteren tijdens het debat over het beveiligingssysteem. De komende twee weken krijgt HSA de tijd om met een goed alternatief te komen. Gedacht wordt om de tien maanden te overbruggen met bestaande, veel langzamere treinen.

Volgens de minister is er helemaal geen duidelijke link tussen het veiligheidssysteem en het bestellen van treinen: “Je bouwt geen trein rond een zwart kastje, maar bouwt een zwart kastje in een trein.” Sinds 2003 is er een briefwisseling gaande tussen het ministerie en de HSA over het benodigde beveiligingssysteem en de te bestellen treinen. Pas afgelopen augustus heeft HSA laten weten de treinen niet op tijd te kunnen leveren. HSA wordt echter wel geacht een gebruikersvergoeding van 60 miljoen per jaar te betalen. Peijs verwacht dat HSA daar niet failliet door zal gaan, maar dat vindt PvdA-Kamerlid S. Dijksma naïef.

“Voor het niet bestellen van treinen zijn steeds verschillende argumenten gebruikt, zoals de tarieven, de arbitrage met de Belgen en ERMTS.” Na afloop van het debat sprak zij het vermoeden uit dat HSA in de problemen is gekomen door in zee te gaan met een Italiaanse treinenbouwer die volgens haar geen enkele ervaring heeft met de bouw van hsl-treinen. “De Italianen hebben goedkoop geboden om zich in die markt in te vechten.”

HSA-topman Dopken houdt vol dat de treinen wel op tijd zijn besteld en dat in overleg met het ministerie is besloten een tweede back-up-beveiliging aan te leggen. Die zou Infraspeed in het spoor moeten inbouwen voor een meerprijs van 60 miljoen euro. Volgens Peijs is echter helemaal geen extra beveiligingssysteem nodig.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels