nieuws

Imtech zet stevig in op infradivisie

bouwbreed Premium

gouda – Technisch dienstverlener Imtech zet stevig in op zijn infradivisie. In twee jaar tijd moet de omzet bijna zijn verdubbeld en moet in ieder geval een basispositie zijn bemachtigd op de Duitse markt.

Dat zeggen directeur Jan Casteleijn van Imtech Infra en bestuursvoorzitterRenéé van der Bruggen van Imtech in een gesprek met deze krant. Imtech Infra boekt nu nog met 1700 werknemers een omzet van 170 miljoen euro. “Eind 2007 willen we uitkomen op ongeveer 300 miljoen euro”, legt divisiedirecteur Casteleijn de ambities op tafel. “Daar gaan we voor. Het zal betekenen dat we een of meerdere acquisities zullen moeten doen.”

Het vizier staat vooral gericht op Duitsland, waar Imtech marktleider is maar gek genoeg nog niet actief is op de inframarkt. Naast Duitsland moet Imtech Infra op termijn ook in Spanje en Engeland een stevigere vinger in de pap krijgen, aldus Casteleijn.

“In Duitsland zullen we niet vanaf nul beginnen”, vertelt Van der Bruggen. “Dan kom je er niet tussen. We moeten er een bedrijf overnemen dat al een goede marktpositie heeft. Van daaruit bouwen we verder.”

Dat concept werd eerder al beproefd in België, waar de twee kleinere infrabedrijven Synerco en Arduco werden ingelijfd. Casteleijn: “En zie: we winnen nu het ene naar het andere contract. Het Imtech-logo trekt klanten aan. De groei ligt nu zelfs bijna op 50 procent. Best eng, je moet het immers ook allemaal nog managen. Een groeipercentage van 30 zou wat dat betreft eigenlijk beter zijn.”

Imtech Infra ontwerpt, bouwt en onderhoudt de technologie voor infrastructurele werken. Het bedrijfsonderdeel is actief in technische infrastructuur, openbare verlichting, data- en telecommunicatie, kabeltelevisie, verkeer en vervoer en rail. Ook realiseert de divisie de techniek voor verkeerscentrales, bruggen, tunnels, stuwen en sluizen.

Casteleijn en Van der Bruggen zeggen ervan overtuigd te zijn dat de vraag naar technologie voor infrastructuur komende jaren zal toenemen. Van der Bruggen: “Meer spoor komt er niet, meer asfalt ook niet. Je moet het dus zoeken in slimme technologische oplossingen willen wegen begaanbaar blijven en de treinen blijven rijden.”

Groeikansen ziet Imtech Infra in Nederland nadrukkelijk ook op het spoor. In dat licht werd eerder dit jaar met bouwer Dura Vermeer en ingenieursbureau Arcadis het nieuwe spoorbedrijf Asset Rail opgericht, dat de concurrentie moet aangaan met marktleiders Strukton, BAM en Volker Wessels.

“We hadden natuurlijk ook een bedrijf als Heitkamp (gekocht door Heijmans, red.) kunnen overnemen”, aldus Van der Bruggen. “Maar wij als Imtech gaan niet in bielsen en grind. Daarvoor hebben wij juist partners gezocht.” Omdat opdrachtgevers steeds vaker ontwerp, aanleg en onderhoud bij één aanbieder neerleggen, is samenwerking met andere partijen ook noodzakelijk, meent Casteleijn. “Je kunt je simpelweg niet meer beperken tot een onderdeel.”

Mede onder druk van mededingingsautoriteit NMa wordt volgend jaar voor het eerst het spooronderhoud in Nederland openbaar aanbesteed. Imtech verwacht met Asset Rail hoge ogen te gooien.

Van der Bruggen: “Onderhoud aan spoor gebeurt nog heel klassiek. Als er een storing is, wordt een monteur op pad gestuurd. Wij zijn daarentegen bereid om te investeren in het spoor, dus systemen verbeteren, nieuwe technologische oplossingen toepassen. Daarmee kan worden bespaard op onderhoudskosten. Dat is een andere manier van denken.”

Imtech mikt op het afsluiten van prestatiecontracten. Daarin wordt vastgelegd dat de technisch dienstverlener de beschikbaarheid van het spoor garandeert. “Maar dan praat je wel over contracten van twintig, dertig jaar”, zegt Casteleijn. “Anders kan je de investeringen die je in het spoor doet, niet afschrijven. De vraag is of Prorail dat al aandurft.”

Grootste hindernis bij de groeiambities van Imtech Infra is vooralsnog het tekort aan goed opgeleid personeel. Casteleijn: “Voor beheer en onderhoud heb je je eigen mensen nodig. Wij leiden inmiddels meer dan de helft van onze mensen zelf op.”

“We zouden veel sneller kunnen groeien als er voldoende gekwalificeerd personeel zou zijn”, merkt Van der Bruggen op. “Aan het werkvolume in de markt ligt het niet. De komende tien jaar zie ik dit probleem hier alleen maar groter worden. In Duitsland speelt dat helemaal niet. Daar worden technische opleidingen geweldig gewaardeerd. In Nederland zien ouders hun kind echter liever met een stropdas dan in een overall.”

Juridificering

Zorgen zijn er ook over de discontinuïteit van opdrachtgevers. Nu zegt de overheid serieus werk te zullen maken van pps, maar hoe is dat over drie, vier jaar? De kwaliteit van Rijkswaterstaat is eveneens een punt van zorg. “Ze zijn flink aan het afbouwen, maar er moeten wel mensen overblijven die de inframarkt kennen en verstand van zaken hebben”, vindt Casteleijn. Hij vreest anders een verdergaande juridificering.

Van der Bruggen hoopt dat de vernieuwingsslag in de bouw, ingezet na de bouwaffaire, niet doorslaat. “Alles moet nu concurrerender, maar er zijn steeds minder partijen die op grote werken inschrijven. Met name in de infra leggen veel kleine bedrijven het loodje door de nieuwe marktsituatie. Daarmee wordt het tegenovergestelde bereikt van wat de overheid voorstaat: meer concurrentie.”

�De kwaliteit van Rijkswaterstaat is een punt van zorg�

Reageer op dit artikel