nieuws

Hsl-zuid tien maanden later open

bouwbreed

den haag – De hsl-zuid wordt mogelijk maanden later geopend. Volgens plan zou het traject in april 2007 in gebruik worden genomen, maar voor het binnenlands vervoer en de dienst naar Brussel dreigt dat tien maanden later te worden.

Bovendien gaan de treinen naar Parijs pas najaar 2007 rijden. Oorzaak is vooral de vertraging van de bouw van treinen voor het vervoer in Nederland en Brussel. De Nederlandse Spoorwegen en HSA (de hsl-exploitant waarin NS en KLM samenwerken) hebben verkeersminister Peijs ingelicht over de problemen. De minister heeft de Tweede Kamer hierover geïnformeerd. Zij wil dat de NS zoekt naar andere treinen waardoor de hsl-zuid wel op tijd kan rijden. Binnen twee weken wil ze hierover duidelijkheid.

De problemen draaien om het beveiligingssysteem ERTMS dat volgens Europese afspraken in de hsl-treinen wordt geïnstalleerd. Treinen kunnen dan gemakkelijker op elkaars net rijden. De treinen zijn echter niet op tijd klaar. Bovendien dreigden de Franse spoorwegen, verantwoordelijk voor de treinen naar Parijs, wegens soortgelijke problemen acht maanden vertraging op te lopen. Maar volgens Peijs is dat na bemiddeling bij haar Franse collega teruggebracht tot najaar 2007. NS en HSA willen een ander beveiligingssysteem in het spoor bouwen zodat met bestaand treinmaterieel over het traject kan worden gereden. Bovendien kan er dan de eerste jaren na opening op dit oude systeem worden teruggevallen, indien nodig.

Peijs wijst dat echter af. Volgens deskundigen van onder meer ProRail kan dit werk niet voor april 2007 klaar zijn en het kost tientallen miljoenen euro�s extra. Bovendien leert de ervaring dat twee veiligheidssystemen “over elkaar heen” onbetrouwbaar zijn.

De bewindsvrouw verkiest het tijdelijk rijden met andere treinen die geschikt zijn voor het nieuwe beveiligingssysteem. Die zijn volgens haar beschikbaar. Twee leasemaatschappijen, Mitsui en Angeltrains, hebben over ruim twee jaar 49 van ERTMS voorziene locomotieven klaar. Deze zijn bedoeld voor de Betuweroute. De NS kijkt of ze ook kunnen worden gebruikt op de hsl, maar een grote kans van slagen geeft de organisatie niet.

In de brief aan de Tweede Kamer geeft de minister de NS en HSA de schuld van de dreigende vertraging. Maar volgens de NS is Peijs verantwoordelijk hiervoor. Ze zou de specificaties te laat hebben aangeleverd. De problemen kosten de NS zeker 3,5 miljoen euro. De vervoerder laat juristen onderzoeken of het ministerie zich aan het contract houdt. Een maand vertraging kost de Staat 22 miljoen euro. Morgen debatteert minister Peijs met het parlement over de dreigende vertraging. (anp)

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels