nieuws

Cellen op Schiphol snel gebouwd met unitbouw

bouwbreed

schiphol – Het cellencomplex op Schiphol dat woensdagnacht flink door brand werd beschadigd, werd drie jaar geleden snel gebouwd met prefab unitbouw. Dat de bouwsnelheid vermindering van de (brand)veiligheid heeft veroorzaakt, is volgens een van de betrokken bedrijven “absoluut niet waar”.

De brand deed zich voor in de vreemdelingenvleugel en kostte voor zover bekend elf mensen het leven. Het complex bevat in totaal acht vleugels waaronder vier met 24 tweepersoonscellen telt, één met 24 units voor passanten en een observatievleugel met tien cellen. Aan het cellencomplex is ook de rechtbank op Schiphol gekoppeld, dat evenals het cellencomplex werd ontworpen door IAA Architecten uit Almelo. Het ontwerpbureau verwees voor een reactie naar het ministerie van Justitie .”Onze prioriteit ligt op dit moment bij de calamiteit zelf. Pas daarna gaan we de zaken op een rijtje te zetten”, liet een woordvoerder van Justitie vervolgens weten. Het complex werd drie jaar geleden gebouwd in opdracht van de Rijksgebouwendienst. Bij de bouw was destijds haast geboden. De snelle oplossing – de ontwerpfase van maart tot juni 2002 liep praktisch gelijk op met de bouwfase – bleek uiteindelijk te bestaan uit prefab units. Het hoofdbestanddeel van de romp van het gebouw is staal; aan de buitenzijde is een metaalplaatgevel toegepast. Ook het dak en de kozijnen zijn van metaal.

De brand roept onder andere bij de Europese Organisatie ter bescherming van de Rechtspositie van Gedetineerden vragen op over de brandveiligheid van het complex. Een woordvoerder: “Het snel overslaan van de brand naar andere cellen is een punt van discussie, zeker omdat het niet de eerste keer is dat brand uitbreekt.”

Speculaties

De nieuwbouw (6200 vierkante meter) werd destijds door meerdere bouwbedrijven uitgevoerd. Vos Bouwdivisie uit Oldenzaal was betrokken bij een eerdere fase. Vos paste units toe die makkelijk aan elkaar zijn te koppelen, vervaardigd met gestandaardiseerde modules en industrieel geproduceerde bouwcomponenten. Algemeen directeur J. van Rijsten: “De systematiek vertoont weliswaar veel overeenkomsten, maar is niet één op één vergelijkbaar. Daarbij had elke partij andere leveranciers.” Dat de veiligheid mogelijk ten koste zou zijn gegaan van de snelheid noemt hij “absoluut niet waar”. “De snelheid zit hem in de toelevering van de units.” Volgens directeur C. Franse van Sprangers Bouwbedrijf uit Breda, een andere bouwer, is het vrijwel onmogelijk dat het complex zomaar vlam vat. “Het zijn speculaties, maar het is niet de eerste keer dat ze daar iets in de fik zetten.”

De Onderzoeksraad voor Veiligheid is direct na de brand begonnen met een onderzoek naar de oorzaak van de brand.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels