nieuws

Brug naar Sicilië 550 miljoen euro onder raming aanbesteed

bouwbreed

rome – Na 40 jaar debat staat Italië klaar voor één van de grootste bouwkundige werken: de tolbrug over de zeestraat van Messina naar Sicilië is aangenomen. Eén van de meest vooraanstaande ingenieurs- en general contractingbedrijven uit De Laars, Impregilo, heeft 45 procent van het totale project onder zijn hoede genomen.

Het bedrijf werkt samen met een aantal andere Italiaanse concerns en met de ontwerpers van het Deense Cowi en het Japanse Ihi. Meest spraakmakend bij de uiteindelijke aanname is het prijs- en tijdverschil dat Impregilo aanbiedt: 550 miljoen euro onder het geraamde bedrag van 4,43 miljard en een acht maanden kortere constructietijd. De contracten worden komende maand definitief, maar nu al is zeker dat de Italiaanse regering zich verplicht om de volledige 3,88 miljard euro te voldoen, ook al gaat het project alsnog niet door. Impregilo heeft de afgelopen periode een behoorlijke economische crisis doorgemaakt en hoopt met deze monsterklus zijn cijfers en prestige weer op te vijzelen.

Woordvoerder A. Lina van het bedrijf zegt de korting waar te kunnen maken vanwege het jarenlange vooronderzoek. “Dit bespaart ons veel onvoorziene risico�s. Maar de hoofdbesparing ligt vooral in de wijze van montage.”

Controleren

De voorzitter van het onderzoeksinstituut Ispa en tevens ex-accountant van de regering, denkt er heel anders over: “Met zo�n korting moeten we de totale aanpak nog nauwkeuriger controleren dan voorheen. Iedereen herinnert zich nog de boete van 3,5 miljard euro voor de kerncentrale van Montalto di Castro.”

Voor minister Lunardi betekent de brug een nieuwe verbinding tussen Noord- en Zuid-Europa met een grote sociale, bouwkundige en logistieke waarde. De werken beginnen in 2006 en moeten in 2012 gerealiseerd zijn.

De totale kosten zijn geraamd op 3,88 miljard euro, waarbij 8 miljoen kubieke meter materiaal wordt afgegraven. Gedurende zes jaar werken er 14.000 mensen aan. Het wegdek wordt 60,4 meter breed, en ligt 65 meter boven zeeniveau, met twee torens van 382,6 meter hoog en een lengte van 3.300 meter. Behalve aan vier rijstroken biedt de brug plaats aan twee spoorlijnen en twee servicebanen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels