nieuws

BedrijfsautoRai grossiert in primeurs bouwtransport

bouwbreed Premium

amsterdam – Primeurs alom op The European Roadshow, ook wel BedrijfsautoRai genoemd. Broshuis bijvoorbeeld laat een achtassige enkel uitschuifbare semi-dieplader zien en Burg een oplegger om betonnen elementen mee te vervoeren.

De oplegger van Broshuis heeft volgens de fabrikant een extreem lage laadvloer. Onbelast bedraagt die hoogte 82 centimeter, wat volgens de fabrikant uit Kampen ruim 20 centimeter winst is vergeleken met �gewone� semi-diepladers.

Ingeschoven heeft de laadvloer een lengte van 14 meter; uitgeschoven komt de lengte op 23 meter. Als die lengte niet genoeg blijkt te zijn kunnen tussen de zwanenhals en het bed extra liggers worden gemonteerd zoals dat gebruikelijk is bij diepladers. De nek is geschikt gemaakt voor het gebruik van een jeep-dolly zodat het totale toegelaten gewicht van deze achtasser op 105.000 kilo komt. Broshuis bouwde eerder een variant van deze semi-dieplader. Deze uitvoering is de eerste met zes dwanggestuurde assen.

Met de MIX toont Broshuis een uitschuifbare trailer die wordt getrokken door een truck met een lage koppelingshoogte. Ingeschoven meet de trailer een lengte van 13,60 meter. In stappen van 50 centimeter neemt de lengte met 7,50 meter toe tot 21,10 meter. De zelfsturende achteras verbetert de draaicirkel en voldoet aan de Europese eisen wanneer de trailer wordt ingezet in een combinatie met een totale lengte van meer dan 16,50 meter. De laadvloerhoogte meet 105 centimeter bij een koppelingshoogte van 95 centimeter. Dat is 15 centimeter hoger dan de normale hoogte van een semi-dieplader van 90 centimeter. Het maakt de trailer volgens Broshuis goed geschikt voor het transport van bijvoorbeeld bouwmaterieel binnen de Europese hoogtelimiet van 4 meter.

Burg (11.019) toont de zogeheten Innenlader, een product van de opgeheven Duitse opleggerbouwer Orthaus. De Innenlader bestaat uit een U-vormig chassis dat naar het einde toe open is. De oplegger is specifiek bedoeld voor het opnemen van lasten op een draagrek en wordt vooral gebruikt in de glasindustrie voor het transport van glasplaten op een glasrasteel en de prefabindustrie voor het vervoer van betonelementen. Bij gebrek aan een goed Nederlands woord handhaaft de fabrikant uit Pijnacker voorlopig de Duitse typenaam. Burg bouwt de oplegger sinds het eind van het vorige jaar en rekent op een Europese markt van ongeveer 150 tot 200 stuks per jaar met een marktaandeel van meer dan 25 procent voor de Innenlader.

Translift Haaksystemen uit Dronten stelt een haakarm voor het transport van tot 30 ton zware containers voor. De leverancier uit Dronten noemt het systeem �een beproefd product� van de Italiaanse fabrikant OMB International die Translift in Nederland vertegenwoordigt.

Multilift levert een haakarmsysteem voor alle mogelijke uitvoeringen van afzetbakken. De leverancier uit Meppel voert deze LHS 263 uit met een dubbele borging met een verzonken buitenvergrendeling. Het systeem is ook voorzien van een dubbele kipvergrendeling. De opneemhaak heeft een geïntegreerde pneumatische veiligheidspal met een elektronische of pneumatische bediening. Multilift biedt de haakarm aan met een capaciteit van 20 en 25 ton in een lengte van 4600 tot 7800 millimeter.

Broshuis, standnr. 11.003.

Burg, standnr. 11.019.

Translift Haaksystemen, standnr.11.004.

Multilift, standnr. 09.008, H.001.

Reageer op dit artikel