nieuws

Renovatie lange spoorstaven lightrail mogelijk

bouwbreed

amsterdam – Voor de aanleg en renovatie van lightrail was het tot dusverre alleen mogelijk om spoorstaven met lengtes van maximaal 30 meter toe te passen. Met de inzet van de door Voestalpine Railpro ontwikkelde trein is het nu mogelijk om via het spoor lengten tot 120 meter aan te voeren en te lossen.

De eerste levering van lange spoorstaven vond gisteren plaats bij de werkplaats van het GVB (Gemeentelijk Vervoerbedrijf ) in Diemen voor de renovatie van de Amsterdamse metro Oostlijn.

Op treinspoor is het al sinds jaar en dag de gewoonte om via de bestaande rails spoorstaven aan te voeren in lange lengtes. Volgens logistiek expert bij Voestalpine Railpro J. Beitsma heeft dat vooral te maken met het beschikbare materieel dat Voestalpine Railpro inzet om de spoorstaven aan te voeren.

“De beperking voor Lightrail zit hem in het feit dat bij onder meer metrolijnen sprake is van een �krapper profiel� met een maximale ruimte van 1,2 meter vanuit de as van het spoor, waardoor op treinrails inzetbaar materieel te groot is om bij metrolijnen in te zetten.” Tot voor kort maakten aannemers daarom gebruik van de aanvoer van spoorstaven over de weg waarbij lengtes tot slechts 30 meter mogelijk waren. Maar nu is het voor het eerst in Nederland en omringende landen mogelijk om lange lengtes tot 120 meter aan te voeren door de ontwikkeling van een nieuwe trein met aangepaste afmetingen.

Deze bijzondere spoorstaventrein of �ovi� (openbaar vervoer infrastructuur) bestaat uit twaalf wagons en een wagon voorzien van een railputlerinstallatie om 24 spoorstaven van het type S49 te begeleiden tijdens het lossen. De lengte van de trein is 141 meter exclusief locomotief. Het gewicht van een lege trein bedraagt 133 ton.

Het voordeel van de toepassing van lange lengtes is dat minder lassen noodzakelijk zijn. Ing. E.J. Bergsma, projectmanager Techniek & Projecten van het GVB: “Een lengte van 120 meter ten opzichte van 30 meter geeft een besparing van drie thermische lassen die elk ongeveer 350 euro per stuk kosten. Verder geven lange lengtes minder onderhoud en minder geluidsoverlast.”

Uitproberen

In totaal voorziet het GVB de metro Oostlijn en enkele aanvullende stukken van circa 75 kilometer nieuwe spoorstaven. Het werk is in vier projecten opgedeeld waarvan het eerste is gegund aan BAM Rail. Het betreft het oudste deel van de Amsterdamse metrolijn van station Gaasperplas tot station Venserpolder. Bergsma: “Omdat dit het minst bereden deel is en bovendien niet het ingewikkeldste, zijn we in staat het systeem goed uit te proberen voor we aan de gecompliceerdere delen zoals de tunnel starten.”

BAM Rail voert het werk uit in opdracht van het GVB die de rails in beheer heeft van de Dienst Infra Verkeer en Vervoer (DIVV) van de Gemeente Amsterdam. Het GVB levert als directie zelf de spoorstaven en dwarsliggers. Voestalpine Railpro voert de spoorstaven aan en rijdt ze uit. De totale renovatie neemt 3,5 jaar in beslag.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels