nieuws

Prefab geluidsscherm razendsnel geplaatst

bouwbreed

volendam – Langs de A7 ter hoogte van Zuidoostbeemster en Wormerland wordt de laatste hand gelegd aan een geluidsscherm, dat – mogelijk als eerste in ons land – vrijwel geheel uit geprefabriceerde onderdelen is opgebouwd. Bovendien is het het eerste geluidsscherm, dat wordt neergezet door KBK BOUW BV uit Volendam. Het werk langs in totaal 2680 meter snelweg duurt nauwelijks negentien weken.

Het idee om met een ver doorgevoerde prefabricage te werken, is ingegeven door de wens voor het beoogde budget geluidsschermen te produceren met een gunstige prijs/kwaliteitsverhouding. De snelheid van werken die daarmee gepaard gaat, zou het beoogde budget gunstig moeten beïnvloeden. Bijkomend voordeel is dan dat de overlast door tijdelijke verkeersmaatregelen tot een minimum wordt beperkt.

“De prefab onderbouw is tot stand gekomen in nauw overleg tussen KBK Bouw en de leverancier en onderaannemer van de heiwerken en betonnen onderbouw Vroom uit Oosthuizen”, zegt mede-oprichter en mededirecteur Albert Koning van het Volendamse bouwbedrijf. “De bovenbouw is geleverd door Van Campen Aluminium uit Lelystad, ook een ervaren partij op het gebied van geprefabriceerde bovenbouwen van geluidsschermen”.

Een bijkomend voordeel van een geprefabriceerde onderbouw is dat de betonpoeren vloeiend met de hellingslijn van de weg kunnen meelopen. Het bouwteam zocht tevens een oplossing voor de vereiste nauwkeurigheid in verband met het heien van de prefab betonpalen en ook dat lukte. Met een tolerantie van maximaal 4 centimeter gingen de 1120 palen in lengten variërend van 9 tot 22 meter, twee per poer, de grond in.

KBK Bouw werd na een richtprijs-voorselectie voor de bouw geselecteerd door de gemeenten Beemster en Wormerland. het betrof een design- en constructovereenkomst. De gemeenten laten het scherm bouwen en dragen het over aan Rijkswaterstaat, dat ook in het projectteam is betrokken. Het was de eerste maal dat het bedrijf aan de bouw van een geluidsscherm begon.

“Dat gaf wel wat twijfels bij Rijkswaterstaat. De mensen van Rijkswaterstaat willen altijd referentieprojecten. Maar ons argument dat het voor de bekende bedrijven ook ooit de eerste keer was geweest en het vertrouwen van de gemeente Beemster met wie we al jaren een uitstekende relatie hebben, gaf de doorslag”.

Voor het ontwerp zocht Koning contact met architecte ir. J.E.M. Haring van het ingenieursbureau van Gemeentewerken Rotterdam. Zij heeft veel ervaring met geluidsschermen en ontving onder meer een architectuurprijs voor de schermen bij verkeersknooppunt Terbregseplein. Nu ontwierp zij 1700 strekkende meter glazen scherm van 3 meter hoog met daar bovenop een geluidabsorberende paneel van 1,50 meter. Daarmee wordt de totale hoogte van het scherm 4,50 meter. Bij de overige ongeveer 1000 strekkende meter van het scherm ontbreekt het paneel, zodat daar de totale hoogte 3 meter boven de kantlijn van de weg steekt. De totale oppervlakte bedraagt 11.700 vierkante meter. De steunkolommen leunen 15 graden achterover, waardoor het geluid wordt weerkaatste en in de hoogte verstrooid. Hiermee wordt de overlast van de geluidweerkaatsing geminimaliseerd.

“We gingen uit van een aantal randvoorwaarden. Het budget was bepalend en de prijs/kwaliteitverhouding moest dik in orde zijn. Verder moest het scherm passen in de omgeving. Beemster is een Werelderfgoed, dus het scherm kan niet te veel detoneren. Ook vanaf de achterkant moest het er goed uitzien. En verder moest de overlast voor het verkeer zo klein mogelijk zijn”, zegt Koning. “Ik geloof, dat dit allemaal gelukt is”.

“Door de bouwtijd kort te houden, zo meende het bouwteam vooraf, kon veel geld worden bespaard. Dit leidde tot de conclusie dat prefab de bouwtijd aanmerkelijk zou bekorten.” Het glas heeft een lichtgroene tint gekregen., de funderingen zijn in overleg met de gemeenten Beemster en Wormerland zo gedimensioneerd, dat de geluidsschermen, die nu nog 3 meter hoog boven de kantlijn van de weg zijn, in de toekomst zonder aanpassingen aan de funderingen kunnen worden verhoogd tot maximaal 4,50 meter hoogte boven de kantlijn van de weg.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels