nieuws

Onbekendheid staat domotica in de weg

bouwbreed

leeuwarden – Het woord domotica zegt de meeste mensen niet veel. Het is beter om te spreken van slim wonen; dat sluit ook beter aan op termen zoals smart houses. Niet de techniek, maar de behoeften en wensen van de gebruikers moeten uitgangspunt zijn bij slimme toepassingen van informatica in gebouwen.

Dat zei de socioloog T. Weijers bij haar inauguratie als lector domotica aan de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden. Volgens Weijers wordt domotica nog weinig toegepast vanwege de onbekendheid. Er is een te grote afstand tussen de ontwikkelaars en de mensen thuis. Weijers wil het slimme wonen, handige snufjes die het leven comfortabel maken en de kwaliteit van het wonen verhogen, dichter bij de gebruikers brengen. Domotica belooft comfort, veiligheid, een betere zorg, ontspanning en communicatie. Bewoners kunnen op afstand functies bedienen, maar de installatie kan ook zelf handelen, bijvoorbeeld reageren op de omstandigheden of een bepaald programma afwerken. De mogelijkheden zijn enorm, maar de mensen moeten het wel weten en willen.

Of het slimme wonen werkelijk zal doorbreken, blijft een open vraag. Weijers gaf als voorbeeld een toekomstvisie uit 1950, waarin de huisvrouw de woonkamer niet stofzuigt maar schoonspuit, want alles is van synthetische stoffen en plastic. “Dat is niet doorgegaan. Plastic wordt tegenwoordig zelfs geschuwd”, aldus Weijers. Een ander voorbeeld is de Daf met zijn variomatic. Die auto werd vooral door oudere mensen gekocht en kreeg daardoor een oubollig imago. Dat zou domotica ook kunnen overkomen, als het vooral door ouderen toegepast wordt. Een nieuwe technologie kan ook nadelen hebben die later pas aan het licht komen. Hij kan heel anders door mensen worden ervaren dan de ontwikkelaar bedoelde. Daarom is het noodzakelijk om rekening te houden met de wensen van de eindgebruiker.

Weijers stelde dat slim wonen een kwestie is van economie, ergonomie en emotionomie. Het laatste betekent dat de toepassingen van de informatica moeten aansluiten bij de emotionele beleving. J.W. Sietsma, manager van JWS Elektro & Telecom uit Drachten, verwoordde het als volgt: “Domotica is ook emotica.” Volgens hem blijft de ontwikkeling van de domotica in Friesland achter bij de rest van Nederland. Dat heeft met het karakter van de bevolking te maken. Een Fries wil eerst zien en dan pas geloven; bovendien moet de toepassing functioneel zijn. In Brabant en Limburg is het slimme wonen al meer ingeburgerd. Sietsma pleit ervoor om een succesvol project in Limburg als voorbeeld te nemen voor een pilot in Friesland.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels