nieuws

Laat bouwverzekering aan gemeenten over Premies bouwverzekering

bouwbreed

apeldoorn – Gemeenten en andere grote opdrachtgevers moeten zelf de verzekering van bouwprojecten regelen. Dat vindt de verzekeraar Centraal Beheer. In de praktijk is het goed gebruik dat de aannemer dit papierwerk op zich neemt.

Aanpassing van de historisch gegroeide taakverdeling is volgens de verzekeraar noodzakelijk omdat bouwprojecten in de loop der jaren steeds complexer zijn geworden.

“Vroeger had je een opdrachtgever en een aannemer die dan met een timmerman, een stukadoor en een metselaar aan de slag ging. Dat was overzichtelijk. Tegenwoordig zijn bij een project een heleboel partijen betrokken die op allerlei verschillende manieren samenwerken. Dat maakt het een stuk minder overzichtelijk”, licht J. van Esch van Centraal Beheer zijn visie toe.

De verwarring die nu vaak ontstaat als er door bijvoorbeeld heiwerkzaamheden scheuren komen in de huizen van omwonenden, wordt volgens Van Esch voorkomen als de gemeente een eigen doorlopende bouwverzekering afsluit. “De gemeente kan dan direct, zonder tussenkomst van de aannemer en zijn verzekeringsmaatschappij, de klachten afhandelen.”

In de huidige praktijk worden mensen met een beschadigd huis vaak eindeloos van het kastje naar de muur gestuurd wat bij alle partijen – opdrachtgever, aannemer en slachtoffer – tot veel frustratie leidt.

Volgens Van Esch is de verzekering van de risico�s van een bouwproject voor veel aannemers een sluitpost. Zij maken zich daarom niet al te druk over zaken als kwaliteit van de dekking of andere randvoorwaarden en kiezen kostenbewust vaak voor de goedkoopste verzekering.

Daarbij komt dat name kleinere bouwondernemingen weinig kaas gegeten hebben van het afsluiten van verzekeringen. In tegenstelling tot grotere bedrijven, die wel een specialist in huis hebben, wordt de verzekeringsportefeuille meestal geparkeerd bij een man of vrouw die ook de administratie van het bedrijf verzorgt.

“Sluit een gemeente zelf een bouwverzekering af, dan houdt zij alles in eigen handen en heeft dus ook invloed op de polisvoorwaarden. Anders zou zij hiervoor afhankelijk zijn van de aannemer”, onderstreept Van Esch het belang voor de opdrachtgever.

Graaf- en heiwerkzaamheden zorgen meestal voor de grootste schades. Het aantal claims op dit gebied is niet heel hoog, maar gaat er eenmaal iets mis dan zijn de gevolgen algauw niet te overzien. Van Esch: “Soms moeten hele gebouwen worden opgekrikt. Dat zijn grote operaties die miljoenen euro�s kosten.”

Van alle gemeenten in Nederland heeft zo�n 60 procent een doorlopende Construction All Risk (CAR) verzekering afgesloten. Hoewel de meeste gemeenten daarmee overtuigd lijken te zijn van het nut van een eigen bouwverzekering, is dat voor Van Esch niet voldoende. “Dat betekent dus dat 40 procent geen verzekering heeft.”

Zendingswerk

Is het besef van het belang van een eigen bouwverzekering bij gemeenten al min of meer doorgedrongen, in corporatieland ligt voor Van Esch nog veel zendingswerk te wachten. Slechts een klein percentage sociale huisvesters heeft een eigen bouwverzekering. Toch komt daar onder invloed van grote bouwprojecten die bij veel corporaties op de plank liggen steeds meer verandering in.

Verzekeraars stellen de premie voor een bouw- of CAR-verzekering vast aan de hand van de omzet van een gemeente of aannemerij. Daarbij wordt grofweg 1 euro premie gevraagd per 1000 euro bouwomzet.

Afhankelijk van het risicoprofiel van een gemeente of bouwonderneming geld een opslag. Net als grond-, weg- en waterbouwbedrijven hebben bijvoorbeeld gemeenten met oude panden in de binnenstad en een drassige instabiele bodem een hoog risicoprofiel. De premie kan dan oplopen tot 4,5 euro per 1000 euro omzet. Waterschappen gelden ook als risicovolle partijen omdat zij vaak in de grond graven. Corporaties, die zich vooral met de als veilig beoordeelde woningbouw bezighouden, kennen een laag risicoprofiel.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels