nieuws

Internetsysteem beheert gebouwen operationeel

bouwbreed

den bosch – Het eerste systeem in de wereld dat via internet gebouwen operationeel beheert, noemt ir. F. Haen van Asset Facility Management zijn nieuwste dienstverlening. Eigenaren, beheerders en gebruikers kunnen de bijbehorende gegevens overal ter wereld 24 uur per dag opvragen.

Via internet kunnen alle betrokken partijen ook op een uniforme wijze communiceren, benadrukt de directeur van de adviesorganisatie uit Uden en Capelle aan den IJssel.

Beheren van gebouwen begint met het aanleggen van een dossier waarin alle gegevens zijn opgenomen die voor het beheer van belang zijn. Bijvoorbeeld een beheerbedrijf kan die gegevens centraal bewaren en via internet beschikbaar stellen. De gebruiker kan die dan overal op de wereld opvragen met om het even welke browser na het ingeven van een wachtwoord. Het systeem bepaalt welke gegevens op het scherm verschijnen, legt Haen uit. Een eigenaar krijgt iets anders te zien dan een beheerder of een gebruiker. Alle drie kunnen ze alleen gegevens opvragen over hun eigen gebouwen. De gegevens worden voor het overzenden versleuteld.

Met zo�n systeem zijn gebouwen zonder problemen �on line� te beheren, belooft Haen. Er worden bijvoorbeeld klachten mee afgehandeld, mankementen verholpen en veranderingen in het gebouw geregistreerd. In de opgeslagen gegevens is de aard van een klacht na te lezen, de functionaris teruggevonden die op het probleem werd afgestuurd en wat er uiteindelijk in rekening werd gebracht. Een gebruiker die bijvoorbeeld een verzoek indient voor het vervangen van een kapotte lamp kan in het systeem zien hoever zijn aanvraag is gevorderd.

Wanneer de facilitaire dienst het vervangen van de lamp goedkeurt stuurt het systeem een e-mail of een sms naar de desbetreffende monteur en naar de aanvrager. De laatste krijgt een volgnummer en kan daarmee nagaan hoever de opdracht is gevorderd. Met een soortgelijk systeem informeren bijvoorbeeld koeriersdiensten over de locatie van een pakket, vergelijkt Haen. Het systeem meet hoelang het duurt voordat een aanvraag in behandeling wordt genomen, hoeveel tijd met de beoordeling en de uitvoering is gemoeid en leidt uit die gegevens de totale doorlooptijd af.

Zo�n systeem is uitermate geschikt voor beheer dat over verschillende schijven is verdeeld en bevordert daarmee de integratie van processen, vindt Haen. De leverancier van de nieuwe lamp kan in het systeem de specificaties naslaan en zien wanneer de nieuwe lamp op de locatie wordt verwacht.

Pdf-bestand

Het systeem informeert ook over de plek waar de nieuwe lamp moet komen. Documenten als tekeningen zijn opgeslagen in de vorm van een pdf-bestand. In het systeem kan onder meer ook een jaarplan voor het onderhoud met een overzicht van het budget zijn opgenomen.

Geïnteresseerden kunnen bij Asset een zogeheten proefaccount aanvragen. Als ze daarna besluiten het volledige beheerssysteem in gebruik te nemen betalen ze jaarlijks 7 tot 10 procent van de uitvoeringskosten. Wie alleen de faciliteit wil betaalt 100 euro per gebouw per jaar als vergoeding.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels