nieuws

Brussel akkoord met terminal Rotterdam

bouwbreed

brussel – De Europese Commissie geeft toestemming tot de bouw van de nieuwe Euromax-containerterminal in de haven van Rotterdam. Volgens Brussel heeft de terminal, een joint venture van ECT en P&O Nedlloyd, geen te dominante greep op de markt voor containeroverslag in Rotterdam. De terminal moet in 2008 operationeel zijn.

Het besluit om de joint venture goed te keuren, werd niet genomen door de verantwoordelijke Europees commissaris voor concurrentiebeleid Kroes, omdat zij zelf in het verleden betrokkene was als lid van de Raad van Bestuur van P&O Nedlloyd. Het was het eerste dossier dat Kroes moest doorschuiven naar een collegacommissaris.

ECT is met stevige voorsprong de leidende partij in de containeroverslag in de Rotterdamse haven. De in de Chinese handen van Hutchison Whampoa verkerende stuwadoor beheerst ongeveer 70 procent van deze markt. Een woordvoerder van de Rotterdamse haven wil niet zeggen of het bedrijf met de nieuwe aanwinst een te dominante positie krijgt. “Dat oordeel ligt in Brussel.”

Volgens het Havenbedrijf heeft Brussel niet beslist op basis van marktaandeel van ECT in Rotterdam maar op marktaandeel in West-Europa. De markt voor containerschepen is tenslotte grensoverschrijdend.

Voor de nieuwe terminal op de Maasvlakte is een terrein gereserveerd van ongeveer 200 hectare. Het ligt op het noordwestpuntje, aan de Nieuwe Waterweg. Daar wordt een havenbekken uitgediept dat te zijnertijd ook de doorgang zal vormen naar de nog aan te leggen Tweede Maasvlakte.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels