nieuws

Overleg over hobbelend wegdek op Moerdijkbrug

bouwbreed Premium

den bosch – “Het vlak krijgen van het beton is niet geheel gelukt”, zegt drs. P. Donk, directeur Beheer en Exploitatie van Rijkswaterstaat in Noord-Brabant. Hij heeft het over het nieuwe wegdek van hogesterktebeton op de Moerdijkbrug. TBI Haverkort brengt het aan.

Aan de oostzijde zijn de vluchtstrook en rechterrijstrook gereed. De tent waaronder het wegdek wordt uitgevoerd, reist nu terug, van het zuiden naar het noorden, over de overige twee rijstroken. Volgend jaar volgt de westelijke brughelft.

Het verkeer over de gerede hogesterktebeton heeft last van “permanent gehobbel, een cadans van een weg die niet vlak is”, aldus Donk. “De aantasting van de stalen brug is erger dan we dachten. De brug kaal golft ook. Het vlak krijgen van het beton is de aannemer niet geheel gelukt.”

Technisch is het wegdek overigens wel een succes, meldt Donk. De krachtverdeling over de staalconstructie van de brug is duidelijk verbeterd en dat is het doel van de operatie. In 1999 is het wegdek vernieuwd. Het zou ten minste tien jaar blijven liggen, maar zover is het niet gekomen.

De stalen constructie wordt bedreigd door de hoge toegestane wiellasten van het moderne vrachtverkeer. Het hogesterktebeton spreidt die lasten, zodat het staal minder risico op scheurvorming loopt. Rijkswaterstaat en de aannemer voeren spoedoverleg om te kijken wat er aan het hobbelen gedaan kan worden.

Reageer op dit artikel