nieuws

Ook met no-dig gaat het geregeld mis

bouwbreed Premium

den haag – De manifestatie No-Dig 2005 gaat komende week van maandag tot en met woensdag in Ahoy Rotterdam over sleufloze technieken. De aandacht richt zich vooral op de voordelen en soepelheid van de werkwijzen. Of de nadelen en missers daarbij ook breed worden uitgemeten, is twijfelachtig en dat zou jammer zijn want iedereen in het veld is gebaat bij kennis die problemen in de toekomst kan voorkomen.

De sleufloze technieken zijn fascinerend met open en gesloten fronttechnieken, horizontaal gestuurde boringen en pneumatische boortechnieken. De voordelen zijn bekend en de woordvoerders en technici van verschillende projectorganisaties of bedrijven laten geen moment onberoerd om de technieken en de voordelen te roemen.

De hinder bovengronds bij conventionele graaftechnieken lijkt echter de laatste tijd ingeruild voor problemen in de ondergrond. Zo vrolijk en mededeelzaam de bedrijven bij aanvang waren, zo kortaf en stil blijven ze als het fout gaat. En het gaat geregeld fout.

Op dit moment zit een horizontaal gestuurde boring vast in de duinen bij Callantsoog. De geboorde leiding moet deel gaan uitmaken van de BLL, een gaspijpleiding met een lengte van 235 kilometer van Balgzand naar Bacton in Engeland. Aannemer Visser & Smit Hanab kan of mag van de opdrachtgever BLL geen enkele mededeling doen. Waarom? Het lijkt een uitgelezen kans om de problemen rond sleufloze technieken onder de loep te nemen om vastlopers in de toekomst te voorkomen.

Ook de proef met de verticale tunneling voor de Amsterdamse Noord-Zuidlijn bij het Centraal Station zit vast. Het is het boorsysteem dat speciaal door Gebr. van Leeuwen is ontwikkeld voor de Noord-Zuidlijn waarbij met behulp van microtunneling een complete wandenconstructie is te realiseren. De boorproef verliep zonder problemen tot de boor op een diepte van 60 meter vast kwam te zitten. Toen het �nieuws� hierover pas na vier weken uitlekte, kon de woordvoerder het probleem alleen bevestigen, maar hij zei dat hij geen verdere informatie kon verstrekken en de technici mochten niets zeggen.

Een derde misser ligt onder het Noordzeekanaal. Met veel tamtam presenteerde de Dienst Waterbeheer en Riolering (DWR) het Project A4 waarvan de rioolpersleiding onder het Noordzeekanaal deel uitmaakt. De aandacht was terecht, want het betreft een megaproject. Helaas liep de buis bij aankomst in de ontvangstschacht aan de zuidoever vol water en zand. De champagne stond al klaar, maar die zal nog wel even blijven staan, want volgens de woordvoerder vindt al weken onderzoek plaats naar oorzaak en oplossing. Wel is bekend dat twee buisdelen die zich onder een zandpakket van 6 meter voor de aankomstschacht bevinden, zijn verschoven. Het project loopt maanden vertraging op.

Wederom zegt niemand iets over het onderzoek en mogelijke oplossingen. Dat hoeft niet vreemd te zijn als nog niet bekend is wat er is misgegaan. Het kan ook zijn dat de projectorganisatie en hoofdaannemer Koop Tjuchem wel weten wat er mis ging maar (nog) geen oplossing hebben voor het herstel. Het is ook mogelijk dat de betrokkenen een reparatie niet overwegen, omdat niet duidelijk is hoe bij een tweede poging eenzelfde probleem moet worden voorkomen. De betrokken verzekeringsmaatschappij zal dat vermoedelijk ook wel willen weten.

Reageer op dit artikel