nieuws

Automatische ondergrondse rijwielstalling

bouwbreed Premium

amsterdam – Vijftig fietsers kunnen binnenkort hun rijwiel kwijt in de ondergrondse stalling bij de pont aan de noordzijde van het IJ in Amsterdam. Het is een eenvoudige betonnen bak met een kleine bovengrondse toegang. Het gebouwtje is onbemand. De fietsen worden door een automaat op hun plek gehangen en terugbezorgd.

Nelis Infra (onderdeel van Bam Wegen) en Lo Minck Systemen BV uit Lisserbroek hebben de stalling gebouwd, in opdracht van de Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer (DIVV) van de gemeente Amsterdam. Dat heeft ongeveer 400.000 euro gekost, circa 8000 euro per plaats. Lo Minck Systemen beheert de rijwielstalling op afstand gedurende een jaar, daarna gaat het beheer waarschijnlijk over naar Locker, onderdeel van de Centrale Fietsparkeerorganisatie Amsterdam (CFA).

J. Zuidam, projectleider bij Nelis Infra, vertelt: “Bouwkundig is het een betonnen bak van 50 bij 10 bij 4 meter diep. Hij is als het ware in het water gebouwd, op de oude oever van het IJ. De bak is zwaar genoeg voor een fundatie op drukpalen. Het gedeelte bovengronds is van staal en glas, aangepast aan de omgeving. We kunnen dit soort stallingen overal in Amsterdam bouwen, bijvoorbeeld op de bodem van grachten.”

Zuidam geeft toe dat het een dure oplossing is voor het stallen van een fiets, maar “de mensen moeten het normbesef krijgen dat je moet betalen voor het parkeren van een fiets, net als voor het parkeren van een auto. Als dat eenmaal zover is, kunnen meer ondergrondse fietsenstallingen gebouwd worden.”

M. de Lange van de afdeling Amsterdam van de Fietsersbond zegt geschrokken te zijn van de investering. “Het is een goed initiatief. We zien ernaar uit hoe het gaat werken. Het is lastig parkeren rond het Centraal Station (aan de zuidzijde van het IJ). Veel mensen komen met een goede fiets van vrij ver naar Amsterdam. Vijftig plaatsen is waarschijnlijk te weinig.”

Dat stelt ook een woordvoerder van Lo Minck Systemen. “Vijftig is te weinig voor die locatie. De gemeente ziet fietsen op straat als vervuiling. De automatische stalling is een dure oplossing, met 1 euro per keer is hij nog niet rendabel, er zal altijd geld bij moeten. Hij werkt elektrisch, met een compressor en perslucht. We beheren de stalling 24 uur per dag vanuit ons kantoor in Lisserbroek. Dat doen we ook met verschillende parkeergarages.”

Lo Minck is de uitvinder van het automatische parkeersysteem. De fietsers halen een pas door een lezer, de deur gaat open en zij schuiven hun rijwiel naar binnen. De automaat brengt de fiets naar beneden, waar hij aan het voorwiel wordt opgehangen. Tussen de fietsen bevinden zich kunststofplaten, om beschadiging te voorkomen. Het duurt ongeveer een minuut om een rijwiel op te bergen of terug te halen.

De eerste automatische fietsenstalling in Amsterdam wordt maandag officieel geopend door minister Peijs van Verkeer en Waterstaat. “Om het initiatief te ondersteunen”, aldus een voorlichter. “Ze is zeer lovend. De stalling is mooi ingepast in de omgeving. Fietsers zijn haar �troetelreizigers� en ze heeft tot 2010 een bedrag van 250 miljoen euro beschikbaar voor fietsenstallingen bij stations.”

De Nederlandse Spoorwegen zijn druk bezig met automatische rijwielstallingen, weet T. Zeegers van de Fietsersbond in Utrecht. De proefopstellingen staan in Schiedam, Beverwijk en Deventer. “We kijken er kritisch naar in verband met ervaringen in het verleden, zoals bij Eindhoven. In zijn algemeenheid is 24 uur open een meerwaarde voor de klant.”

Maar Zeegers plaatst veel kanttekeningen. “De druk naar automatisering komt door de hoge personeelskosten, niet omdat de klant het wil. De beheerder wil geen werk meer hebben aan de stalling, maar besteedt te weinig aandacht aan de interface naar de klant en de robuustheid van de installatie. In het verleden zijn systemen te snel op de markt gebracht en ze hebben soms nooit gefunctioneerd.”

In Heerlen is bijvoorbeeld in 1996 een automatische stalling gebouwd met subsidie van de gemeente, het ministerie van EZ en het Europees Fonds. Hij stond achter de schouwburg in een hoekig rond gebouwtje, de installatie was een carrousel. “Het is niet goed gegaan, financieel niet gelukt. Hij is een jaar of drie, vier geleden afgebroken”, meldt R. Pisters van de gemeente Heerlen.

Volgens de Fietsersbond is de snelheid waarmee de geparkeerde rijwielen worden opgeborgen en opgehaald, cruciaal. Zeegers: “Het snelste is een bewaakte stalling met een maand- of jaarkaart. Dat gaat erg snel. Vijftig fietsen in een stalling is te weinig. Bij het allerkleinste station in Nederland staan al honderd fietsen.” De automatische stalling in Amsterdam, een stad met enkele tienduizenden fietsen, is dan ook een druppel op een gloeiende plaat.

Reageer op dit artikel