nieuws

Afzinken voor Noord-Zuidlijn is begonnen

bouwbreed Premium

amsterdam – Nog even en Amsterdammers kunnen hun Centraal Station weer zien. Heijmans Beton- en Waterbouw is begonnen met het afzinken van het 12 meter hoge caisson voor het Stationsplein.

Komende week wordt er overdruk gezet op de drie graafkamers onder de betonnen doos die Heijmans de afgelopen maanden voor het Centraal Station neerzette. Dat zorgt ervoor dat grondwater op afstand blijft en de caissonwerkers veilig hun werk kunnen doen. Tot nu toe zitten ze ruim boven het bemalingsniveau van het grondwater en is de beschermende overdruk nog niet nodig. Met een serie waterkanonnen spuiten ze de grond onder het caisson naar de pomp die het materiaal afvoert naar maaiveld. Archeologen kijken ondertussen mee of er geen bijzondere bodemvondsten in de pomp verdwijnen.

Al spuitend wordt het caisson van 60 x 25 x 12 meter naar beneden gewerkt. Als alles eenmaal goed loopt, gaat dat met een snelheid van een halve meter per dag.

Vrijdagmiddag geeft projectleider ing. M. Twigt van Heijmans Beton- en Waterbouw een laatste rondleiding door het indrukwekkende bouwwerk, dat de startschacht gaat vormen voor het boren van de Noord-Zuidlijn. Via de luchtsluis en een 12 meter diepe schacht bereikt hij de claustrofobische graafkamer. Hij wijst op de haarspeldvormige wapeningsstaven die uit het plafond van de graafkamer steken. Eenmaal op diepte wordt het caisson extra geballast door de graafkamer vol te spuiten met beton. Dat voorkomt dat de constructie weer naar boven drijft. Dat het caisson op eigen houtje verder zakt, is volgens Twigt niemand bang voor. De caissonwerkers van onderaannemer Visser & Smit Bouw leggen hem netjes op de tweede zandlaag, die erg dicht is gepakt. De laatste etappe gaat uiteraard in kleine stapjes. Rond de snijrand wordt dan nog maar heel weinig zand weggespoten, waarna de druk wordt afgelaten en het caisson een paar millimeter zakt. Een smeerrand van bentoniet vermindert de weerstand met de bodem.

Maar die minutieuze operatie laat nog wel even op zich wachten. Het caisson is namelijk nog maar voor de helft af. Als de eerste 12 meter in de grond zit, wordt er nog eens zo�n hoog deel bovenop gebouwd. Om het station niet lange tijd vrijwel compleet af te sluiten van de stad, gaf de gemeente geen vergunning om het caisson in één keer op te bouwen.

Als het complete caisson op zijn plek ligt, kan worden gestart met het opbouwen van de tunnelboormachine. Die boort zich een weg door de betonnen wand die plaatselijk is versterkt met kunststof wapeningsstaven. Dat voorkomt dat de tanden van het snijrad tijdens de eerste meters al stukdraaien.

Wegspuiten van de grond onder het caisson kan nog even zonder verhoogde luchtdruk. Foto: Hollandse Hoogte

Reageer op dit artikel