nieuws

Peijs houdt rekening met vertraging hogesnelheidslijn

bouwbreed

den haag – Minister Peijs (verkeer) houdt er rekening mee dat de treinen van de hogesnelheidslijn later dan was berekend gaan rijden. Ze kan nog niet zeggen wat de eventuele vertraging kost en wie daarvoor moet opdraaien.

Uit de brief van de minister aan Tweede Kamer over de problemen met de hsl valt op te maken dat Peijs er niet echt meer van uitgaat dat de treinen ook echt zoals gepland op 1 april 2007 kunnen gaan rijden. Ze onderzoekt of het klopt dat het nieuwe beveiligingssysteem �ertms� voor de treinen niet tijdig kan worden ingebouwd en getest, zoals exploitant High Speed Alliance (HSA) beweert. HSA legt de schuld daarvoor bij Verkeer en Waterstaat die niet op tijd met de technische specificaties voor het beveiligingssysteem over de brug zou zijn gekomen.

Peijs schrijft aan de Tweede Kamer dat zij al vorig jaar september liet weten dat het veiligheidssysteem wellicht een risico is voor de tijdige ingebruikname van de hsl. Het splinternieuwe Europese systeem werkt niet meer met seinen langs het spoor maar met radiobakens. Het is de bedoeling dat het systeem overal in Europa wordt toegepast zodat treinen ongehinderd landgrenzen kunnen passeren.

De minister bestrijdt dat Verkeer en Waterstaat HSA te laat en onvoldoende heeft geïnformeerd over de specificaties voor de te gebruiken software voor het systeem. In de Tweede Kamer maakte ze gisteren duidelijk dat ze vermoedt dat de Nederlandse Spoorwegen de treinen te laat hebben besteld waardoor het veiligheidssysteem niet op tijd kan worden ingebouwd. Binnen wil Peijs meer duidelijkheid hebben.

Reageer op dit artikel