nieuws

Paarse gevelpanelen fleuren Botlekgebied op

bouwbreed Premium

rotterdam – Het nu nog weinige paars schittert verblindend in de zon. Dat belooft wat als de hele hal van 20.000 vierkante meter is bekleed met paarse sandwichgevelpanelen.

Uitvoerder Werner van der Spek van Giesbers-Rotterdam Bouw vindt het zeker wat hebben, het idee van opdrachtgever David Hart Vastgoedgroep om Jan des Bouvrie in te schakelen de gigantische loodsen in het verder zo saaie en grijze Botlekgebied een kleur te geven. “Het fleurt de omgeving wel op.”

De andere vijf loodsen die Giesbers bouwt aan de Seinehaven worden groen, rood, oranje, blauw en antracietgrijs. Bij elkaar hebben de zes distributiehallen een afmeting van 100.000 vierkante meter.

Het braakliggende bouwterrein meet zo�n 30 hectare. “Waanzinnig toch”, zegt Van der Spek terwijl hij uitkijkt over de vlakte. Hij heeft een fiets gekregen om zijn werk goed te kunnen doen. “Anders loop je je een ongeluk.”

De eerste en tevens grootste loods krijgt al aardig vorm. De staalconstructie die Voortman Staalbouw uit Rijssen tegen de loods heeft aangebouwd, krijgt een betonnen brandwerende wand. Hierin komt een enorme tank ten behoeve van de sprinklerinstallaties die GTI speciaal voor deze zes hallen heeft ontwikkeld.

De wand met laad- en losplaatsen is gedeeltelijk bekleed met de paarse gevelplaten, die blinkend in de zon al een voorproefje geven van de aanblik in de toekomst. “Voor de laad- en losplaatsen komen dock level-vloeren”, legt Van der Spek uit. “Die kunnen per type vrachtwagen worden versteld.”

De enorme dakoppervlaktes vereisen veel van de riolering. Om het regenwater goed te kunnen afvoeren maakt Koninklijke Wegenbouw Stevin, die het grondwerk en de riolering uitvoert, bij elke loods een afvoerput van waaruit het water via een pijp wordt geloosd in de haven. Een gat in de dijk moet dat mogelijk maken en na het bijhouden van de getijden – het water moet laag staan tijdens de doorbraak – blijkt dat volgende week een keer om vier uur �s nachts te kunnen.

In de verte is BAM bezig met het heien van de vierde hal. In totaal gaan er circa 9000 stalen vibropalen de grond in. “Elke aannemer kan in principe zulke hallen bouwen”, zegt Van der Spek over het project van 45 miljoen euro. “De afmeting maakt het project bijzonder. Het project helpt zo�n duizend man aan werk. Continu worden betonnen platen, staal, heipalen, funderingsbeton aangeleverd. Ik geloof dat er wel 45 vrachtwagens per dag af en aan rijden.”

Bovendien heeft vastgoedondernemer Hart al bedacht dat de afmeting vanuit de lucht zich supergoed leent voor een nieuwe reclamevorm. “Vliegtuigen vliegen vanuit Rotterdam Airport negen van de tien keer over de Seinehaven”, weet Van der Spek. “Een beprint reclamedoek gespannen over 100.000 vierkante meter dakoppervlak ziet niemand over het hoofd.”

Reageer op dit artikel