nieuws

Losse brugdelen tijdelijk uit Jan Schaeferbrug

bouwbreed Premium

amsterdam – De Jan Schaeferbrug was er speciaal voor ontworpen, maar het was afgelopen weekeinde voor het eerst dat de twee losse brugdelen uit de overspanning werden gelicht. Eenvoudig ging het niet, onder meer doordat balustrades waren vastgeroest en een heffing van 30 centimeter voor het uitvaren te krap was berekend. Het weghalen van de brugdelen was noodzakelijk, omdat tijdens de manifestatie Sail de grote zeilschepen zoals windjammers tijdelijk in de IJ-haven liggen.

De Amsterdamse IJ-haven ligt tussen het Oosterdokseiland en het Java-eiland en is met een diepte tot 10 meter weliswaar geschikt voor grote schepen, maar met de bouw van de Jan Schaeferbrug is de toegang tot de haven beperkt vanwege een maximale doorvaarthoogte van bijna 7 meter.

Tijdens de planvorming is overwogen een brug met een draaibaar gedeelte te ontwerpen, maar gezien de draaifrequentie is daarvan afgezien. Volgens de architect van de brug, prof.ir. Ton Venhoeven van het architectenbureau Venhoeven CS, is het maar eens in de vijf jaar nodig, de frequentie waarin grote zeilschepen Amsterdam aandoen tijdens de manifestatie Sail. Het lag daarom voor de hand een vaste brugverbinding te ontwerpen met een overspanning van 285 meter waarin twee verplaatsbare delen zijn opgenomen, beide met een lengte van 30 meter en een breedte van 23 meter.

Om de delen te heffen is BTS Maritieme Dienstverlening uit Schiedam ingeschakeld, dat een werkschip, een ponton en een sleepboot inzette.

Tweemaal vier �stoelen� op de ponton dienden als ondersteuning van de brugdelen. Voordat BTS de ponton onder de brug bracht, is eerst het ruim van de ponton volgepompt met water. Toen de ponton 1,5 meter was gezakt, bracht het werkschip de ponton onder de brug. Vervolgens fixeerden medewerkers van BTS de ponton aan het remmingwerk. Eenmaal in positie vulden de medewerkers de ruimte tussen de bovenkant van de stoelen en gemarkeerde punten van de brugliggers uit met hardhouten stoppingen. Daarna kon het heffen beginnen.

Vier zware pompen met een capaciteit van 150 ton water per uur pompten het water uit het ruim waardoor de ponton omhoog kwam.

Een probleem vormden de verroeste bouten waarmee de balustrades aan de dekken vastzaten, diverse aardkabels en vastgekoekt vuil waardoor de operatie veel langer duurde dan gepland. Bovendien moest BTS de brugdelen hoger heffen dan was berekend. BTS had rekening gehouden met een hoogte van 30 centimeter ten opzichte van de vaste brugdelen. Dit bleek echter te laag, omdat de liggers van een onderhoudswagen onder de brug in de weg zaten. Scheffer, managing director van BTS: “Het lukte uiteindelijk omdat we naar de maximale heffing van 55 centimeter zijn gegaan, maar veel speling hadden we niet meer.”

Het uitvaren luisterde vervolgens heel nauw. Scheffer: “We moesten geheel rechtstandig uitvaren, want we hadden een tolerantie van maximaal 10 centimeter aan beide zijden.” De uitvoering van de werkzaamheden nam door de tegenslagen twee keer zo veel tijd in beslag als gepland. Zaterdag precies om middernacht liftte BTS ook het tweede dek uit de brug.

Ondanks de tegenslagen spreekt Scheffer van een geslaagde operatie. “We hebben gedaan wat we moesten doen met het materieel dat we daarvoor hadden bestemd. Dat we uiteindelijk meer manuren in het werk hebben gestoken, maakt het werk niet minder geslaagd.”

Het lakwerk dat hier en daar is beschadigd, levert ook geen problemen op. “We houden er nu gewoon rekening mee dat we bij het terugplaatsen van de brugdelen eerst de conservering bijwerken”, aldus Scheffer. De ponton ligt met beide losse brugdelen tijdelijk in Amsterdam-Noord afgemeerd.

De brugdelen rusten elk op vier �stoelen� op de ponton. Foto: Ronald Bakker

Reageer op dit artikel