nieuws

Frisse aanpak risicos bij project Terminal 5

bouwbreed Premium

den haag – British Airport Authority (BAA) heeft als opdrachtgever alle risico voor de projecten ter uitbreiding van het vliegveld Heathrow met Terminal 5 op zich genomen. Bevrijd van de risicodruk kunnen de deelnemers in het bouwproces zich in geïntegreerde teams richten op beheersen en voorkomen van conflicten. Toepassen van het partnering-concept zorgt ervoor dat de bouw van T5 op rolletjes verloopt.

Projectdirecteur Andrew Wolstenholme van BAA voor Terminal 5 laat er geen onduidelijkheid over bestaan: “Partnering met de bedrijven die voor ons werken is verstandig om te doen.”

Uitbreiding van het vliegveld met een extra terminal moet de capaciteit van de luchthaven voor de komende jaren veilig stellen. Het vergt een investering van 4,2 miljard Engelse pond. Daarvoor komen er een hoofdgebouw van zo�n 400 meter lang met een vloeroppervlak vergelijkbaar met 50 voetbalvelden, twee satellietterminals, spoorwegverbindingen, een nieuwe verkeerstoren, nieuwe opstelplatforms voor de vliegtuigen en een parkeerplaats met ruimte voor 4000 auto�s.

Het werk is opgedeeld in 16 projecten en 147 deelprojecten. In september 2002 is met de bouw van Terminal 5 fase 1 begonnen, 30 maart 2008 zullen 35 miljoen extra passagiers per jaar gebruik van de uitbreiding kunnen maken In 2011 zal de tweede fase afgerond zijn.

British Airport Authority (BAA) is in 1987 geprivatiseerd, en exploiteert momenteel zeven vliegvelden in het Verenigd Koninkrijk en hebben belangen in elf vliegvelden daarbuiten.

In de afgelopen tien jaar heeft deze luchthavenexploitant veel ervaring met vooruitstrevende contracten met leveranciers opgedaan. Daarbij zijn langduriger samenwerkingen ontstaan dan nu nog vaak gebruikelijk is. De projectdirecteur noemt de bedrijven die voor BAA werken daarom liever partners.

Partnering is een vorm van samenwerken waarin vanaf een vroeg stadium van het project opdrachtgever en opdrachtnemer proberen te komen tot de beste oplossingen. Door samen een functioneel goed ontwerp in elkaar te steken zijn goede prijskwaliteitsverhoudingen voor te leveren producten en diensten te behalen. Partnering is bovendien gericht op het beheersen en voorkomen van conflicten, en dat voorkomt de stagnaties in het bouwproces die inherent zijn aan gangbare verhoudingen tussen opdrachtgever en opdrachtnemer.

Het project is momenteel voor zo�n 60 procent gereed. Het ligt daarmee op schema en de kosten zijn ook nog binnen budget. De basis voor de goede gang van zaken ziet Wolstenholme in de overeenkomst die met de bedrijven die aan het project meewerken is afgesloten. Het zogenoemde T5 Agreement legt vast dat BAA alle risico�s van het project op zich neemt. Aannemers en toeleveranciers kunnen zich daardoor richten op het wegnemen van oorzaken in plaats van het bestrijden van effecten van problemen.

De werkelijke voordelen van de werkwijze van de T5 Agreement zullen pas bekend worden als het project klaar is, maar nu al is duidelijk dat de werkwijze een verhoogde efficiency heeft opgeleverd en dat het bovendien de productiviteit ten goed komt.

Reageer op dit artikel