nieuws

Succesformule werkwerk op herhaling

bouwbreed Premium

amsterdam – De klus is weliswaar minder moeilijk maar dat betekent niet dat de operatie niet net zoveel impact op het Amsterdamse wegennet heeft als het werk aan de westelijke A10 van twee jaar geleden. Door goede voorlichting en een hele trits verkeersverlichtende maatregelen bleef verkeerschaos toen uit. Rijkswaterstaat hoopt die prestatie met het groot onderhoud aan de Gaasperdammerweg nog eens te herhalen.

Het 8 kilometer lange stuk A9 dat dwars door Amsterdam-Zuidoost de A2 met de A1 verbindt, is tot op de draad versleten. Sinds de oplevering in 1982 is de deklaag twee keer vervangen maar verder is er nooit iets aan de Gaasperdammerweg gebeurd. In de komende vier maanden wordt alles wat tussen de knooppunten Holendrecht en Diemen ligt en met infrastructuur te maken heeft, aangepakt. In de praktijk betekent dat 45.000 ton asfalt, een nog onbekende hoeveelheid beton om de viaducten de repareren, driehonderd nieuwe lantaarnpalen en 32 kilometer vangrail. KWS/Vialis voert de klus uit voor 10,2 miljoen euro. De bouwvakkers werken in ploegendienst 16 tot 20 uur per dag.

Minder overlast

Rijkswaterstaat koos er bewust voor de weg vier maanden lang gedeeltelijk af te sluiten om zo de klok rond te kunnen werken. “Hadden we alleen maar �s nachts en in de weekeinden gewerkt, dan waren we zestig werkweken bezig geweest,” stelt verkeersmanager bij Rijkswaterstaat D. De Waal Malefijt. “En dat is in een gebied met 85.000 inwoners en 55.000 werknemers – die bovendien allemaal in de schone industrie werken en dus allemaal op dezelfde tijd beginnen en rond vijf uur massaal naar huis gaan – niet te verkopen. De overlast zou als veel erger worden ervaren en de klus zou duurder uitpakken.”

Rijdend over de tweebaansweg die de Gaasperdammerweg de komende vier maanden is, vertelt De Waal Malefijt dat Rijkswaterstaat er bij NS en het stadsdeel op heeft aangedrongen dat werk, dat deze twee infrabeheerders hadden gepland, is afgestemd op het onderhoud aan het stuk A9. “Werk aan het onderliggende wegennet is dus naar voren of naar achteren verplaatst, werk aan de spoorbrug wordt nu uitgevoerd. Alles is erop gericht om de overlast zo veel mogelijk te beperken. We proberen – in tegenstelling tot vroeger – zo publieksvriendelijk mogelijk te zijn.”

Ter illustratie meldt hij dat het overleg met bedrijven langs de zuidelijke A10 nu al is begonnen. Volgend jaar wordt dat stuk van de ringweg ook aangepakt en tegelijkertijd zal de NS onderhoud aan het spoor in de middenberm uitvoeren en wordt de tunnel van de Noord-Zuidlijn onder de A10 gebouwd. “Ook daarbij geldt: zo kort en zo weinig mogelijk overlast en veel voorlichting zodat lange files uitblijven.”

Inmiddels is het einde van de 8 kilometer snelweg in zicht. Met een constante gang van 70 kilometer per uur stroomt het verkeer behoorlijk door. Op het andere baanvak wordt gefreesd, gemeten en puin afgevoerd. “Al het verwijderde materiaal wordt hergebruikt,” vertelt De Waal Malefijt. “Kijk, hier moet de oprit naar de A1 eigenlijk nog wat langer doorlopen,” wijst hij terwijl hij invoegt. “Dat gaan we snel doen, de tijdelijke oprit is nu aan de krappe kant waardoor het hier toch nog te snel vastloopt.”

KWS/Vialis verwierf de opdracht uit een normale Europese aanbesteding en voert het werk uit volgens één van de laatste traditionele bestekken. Maar zo lastig is de klus dan ook niet. De weg wordt gefreesd waarna er een tijdelijke asfaltlaag op komt. Pas als duidelijk is of de Raad van State wegverbreding op een aantal plekken toestaat, volgt de definitieve zoab-laag. Alle vangrails wordt vervangen en de straatverlichting uit de middenberm verwijderd om teruggeplaatst te worden aan weerszijden van de weg. “Het is beleid van Rijkswaterstaat om niet meer bij elke kapotte lamp twee rijbanen af te zetten. Alle middenbermverlichting moet dus uiteindelijk het veld ruimen,” legt De Waal Malefijt uit.

In drie maanden is de weg drie weekeinden volledig dicht. “Het eerste om het materieel te plaatsen (op 27 mei, red.), halverwege om het te verplaatsen en het laatste weekeinde om de spullen te verwijderen”, legt De Waal Malefijt uit. De rest van de tijd zijn alleen de op- en afritten op drie plaatsen volledig afgesloten. De weg blijft berijdbaar, maar alleen vanaf de A1 of de A2 en er is slechts één rijstrook per rijrichting beschikbaar, eerst op de zuidelijke helft en over twee maanden moet alle verkeer over het noordelijke baanvak. Bij Rijkswaterstaat noemt men dat het 0-2 1-1 systeem.

Zuidoostpas

Dagelijks rijden 30.000 auto�s Amsterdam-Zuidoost in en uit. Toch verwacht De Waal Malefijt dat het de komende zomer mee zal vallen met de files in het gebied, ondanks het feit dat er slechts twee rijstroken beschikbaar zijn. “We hebben 16.000 mensen aan de Zuidoostpas gekregen. Dat is een openbaar vervoerspas waarmee iedereen gratis gebruik kan maken van trein, bus, metro en shuttlebusjes vanaf de stations om op zijn werkplek te komen. De werkgevers betalen de kosten van 59,50 euro per werknemer. Het is een proef waarvan we hopen dat veel gebruikers de pas ook na de werkzaamheden blijven gebruiken.” Naast de Zuidoostpas is er ook een �Van-pooling� proef begonnen, waarmee één werknemer van een bedrijf een busje in bruikleen krijgt waarmee hij collega�s vervoert. De busjes mogen gebruikmaken van de vrije busbaan.

Samen met een uitgekiende voorlichtingscampagne, goed gecommuniceerde omleidingsroutes en veel overleg met de in Zuidoost aanwezige bedrijven hebben de maatregelen ervoor gezorgd dat er in de eerste week van de werkzaamheden nauwelijks langere files stonden. “Alleen op de eerste dag dan,” zegt De Waal Malefijt. “Maar toen staakte het openbaar vervoer �s ochtends. Dus dat telt niet.

�Niet meer bij elke kapotte lamp twee rijbanen afzetten�

Reageer op dit artikel