nieuws

Snelheidsbegrenzer niet voor 2008

bouwbreed Premium

den haag – Bestelautos worden vooralsnog niet uitgerust met een snelheidsbegrenzer. Allereerst krijgen bedrijven zelf de kans hun eigen maatregelen uit te proberen. Leiden die voor medio 2008 niet tot minder ongelukken en minder schade, dan komt de begrenzer er alsnog.

Dit heeft minister Peijs (verkeer) gisteren in een convenant afgesproken met de brancheorganisaties Transport en Logistiek Nederland (TLN), EVO en Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV).

De verplichte snelheidsbegrenzing tot 100 kilometer per uur is een gruwel in de ogen van het beroepsvervoer. Het installeren van een dergelijk systeem kost per auto al gauw 1000 euro, zo heeft de EVO al berekend. “Daarnaast heeft een begrenzer voor veel bedrijven geen zin, omdat ze bijvoorbeeld amper op snelwegen rijden”, licht woordvoerder L. Spaander van EVO toe. Ook vreest de verladersorganisatie voor een verslechtering van de concurrentiepositie, omdat de verplichte begrenzer vooralsnog niet geldt voor alle andere Europese landen.

De maatregelen waarmee het beroepsvervoer wel goede resultaten denkt te boeken, zijn trainingen in een betere rijstijl en ervoor zorgen dat veiligheid binnen bedrijven een belangrijker plaats krijgt. “Behalve het streven naar minder slachtoffers, willen bedrijven natuurlijk ook toe naar minder schade aan hun bestelauto�s. Schade kost uiteindelijk geld”, aldus Spaander.

Desalniettemin hebben Peijs en de brancheorganisaties wel afgesproken een proef te houden met de begrenzer. Deze wordt voorts uitgerust met een �snelheidsassistent�. Dit is een boordcomputer die de chauffeur waarschuwt wanneer hij harder rijdt dan de maximumsnelheid. Ook registreert de computer andere verkeersovertredingen. De werkgever kan zo in de gaten houden welke chauffeurs op welke wegen in de fout gaan. Het gegeven dat de chauffeur weet dat zijn rijgedrag wordt geregistreerd, moet hem bewust maken van dat gedrag en uiteindelijk bijdragen tot meer verkeersveiligheid, stelt Spaander.

Peijs is voorstander van de snelheidsbegrenzer. Uit onderzoek blijkt volgens de minister dat met begrenzing jaarlijks 16 tot 26 dodelijke ongevallen met bestelauto�s kunnen worden voorkomen.

Bestelauto�s zijn naar de mening van Peijs ook relatief vaak bij ongelukken betrokken, hoewel het aantal dodelijk ongevallen vorig jaar ten opzichte van 2003 aanzienlijk is gedaald. Vielen er in 2003 nog 157 verkeersdoden bij ongelukken waarbij bestelauto�s waren betrokken, vorig jaar waren er 103 doden te betreuren.

Het beroepsvervoer wil met de eigen maatregelen minstens de cijfers van 2004 evenaren. Slaagt het daar niet in, dan wordt de snelheidsbegrenzer na juli 2008 alsnog verplicht gesteld.

Reageer op dit artikel