nieuws

Bij De Coopvaert heeft de tunnel altijd voorrang Projectgegevens Absoluut Nederlands diepterecord

bouwbreed Premium

rotterdam – Aan het Rotterdamse Plein 1940 levert een bouwcombinatie van Dura Vermeer en Ballast Nedam momenteel iedere week een verdieping af voor woontoren de Coopvaert. Keurig met prefab gevel en al. Om dat straffe bouwtempo vast te houden krijgt de tunnelkist in de planning altijd voorrang.

Woontoren Coopvaert krijgt een hoogte van 104 meter. Dat is in Rotterdam niet meer uitzonderlijk hoog. Het echte record wordt dan ook onder het gebouw gehaald, met een paalfundering die maar liefst 64 meter de bodem in reikt. Door deze recorddiepte en problemen met puin in de ondergrond duurde het funderingstraject twee keer zo lang als oorspronkelijk gepland. Maar toen de fundering eenmaal gereed was ging het snel met De Coopvaert.

Het gebouw heeft geen kelder, de bovenste laag rond de paalkoppen werd alleen uitgegraven om een 3,55 meter dikke funderingsplaat te storten. Dat gebeurde in twee maal, in klasse B45. Daarop werden de 4,5 meter hoge wanden gestort tot de eerste verdieping. Dit zwaar gewapende betondeel geeft de toren veel van zijn stabiliteit.

Ook de 28 meter peilers aan de zijde van de Blaak werden geheel in het werk gestort, bovenop 2 meter dikke poeren. Die werden met behulp van lengtonankers gekoppeld aan de onderste zeven lagen van het complex – het kantorendeel – dat inmiddels tot dezelfde hoogte was opgeklommen. Dit �brugdeel� heeft een getoogde vorm. Na afstorten met een speciale, verzwaarde bekisting kon de bouwtrein echt op volle toeren gaan draaien.

De kantoorverdiepingen zijn gevormd met behulp van een tunnelbekisting met een onderzetstuk, om een verdiepingshoogte van 3,60 meter te halen. Dat stuk ging er nu af.

“Nu gaan we in vijf dagen rond met de tunnel”, zegt Janssen. Vier vlechters werken nauwgezet en volgens een vaste planning aan het gereed maken van de 20 ton wapening per 25 x 30 meter grote verdieping, waarna de tunnel op zijn plaats wordt gehesen.

Aanvankelijk was de bedoeling dat er slechts twee betonmixen zouden worden gebruikt. “Maar inmiddels zijn we aan de zevende betonmix toe”, zegt Janssen. “We hebben te maken met veel uitkragingen, deels bijzonder zware constructies en verschillen in de warmteontwikkeling in het beton. Gelukkig kunnen we daarop in samenwerking met de hoofdlaborant snel inspelen.”

Omdat de beschikbare bouwplaats uitzonderlijk klein is, wordt er veel vergaderd over de planning.

“Er staat maar een ding vast. En dat is dat de tunnel voorgaat”, zegt Janssen. Iedere vrijdagmiddag komen de trailers binnen met het hele afbouwpakket. Van Lingen Beton komen de prefab elementen van kern en trappen, die direct achter de tunnelbouw aan worden gemonteerd. Het Belgische bedrijf Loveld maakt van sierbeton de 8 ton zware sandwichelementen. Na plaatsing op de grond van kozijnen, ramen en deuren brengt een torenkraan ze op hun plaats.

“Je hebt in één keer een verdieping die wind- en waterdicht is. Het is opvallend hoe dat scheelt in het ziekteverzuim onder de werknemers: die kunnen meteen binnen werken”, zegt Janssen.

Tot de 27ste verdieping klimt het gebouw standaard door. Daarna moet de tunnel opnieuw worden geprogrammeerd voor de exclusieve topverdiepingen, die een afwijkende vormgeving hebben. Tegen die tijd zijn de onderste woonlagen al klaar voor oplevering. De afbouw daarvan is inmiddels begonnen. De eindoplevering staat gepland voor 2006.

Appartementen

De Coopvaert werd ontworpen door architectenbureau Dam & partners. Het gebouw krijgt horeca op de begane grond en verhuurbare kantoorunits op de eerste zes verdiepingen. Erboven zijn 124 huurappartementen – tot aan de 27ste etage – voorzien en drie toplagen met exclusieve koopappartementen.

Vanaf de entree op de eerste verdieping voert een overdekte loopbrug naar een – nog te bouwen – parkeergarage met 23 verdiepingen aan de Wijnstraat. Deze toren van 40 meter hoogte krijgt ruimte voor 350 parkeerplaatsen.

Dura Bouw Rotterdam en Ballast Nedam Bouw, die het gebouw in eigen beheer realiseren en ontwikkelen, hebben het woningdeel inmiddels verkocht aan Amvest. De commerciële functies en parkeergarage zijn verkocht aan Maasstaete Rotterdam.

Projectomvang: 124 appartementen en 2350 kubieke meter commerciële voorzieningen, parkeergarage.

Investering: 40 miljoen euro.

Opdrachtgever: vof De Coopvaert (Dura Vermeer en Ballast Nedam).

Architect: Dam & Partners Architecten, Amsterdam.

Constructeur: Ingenieursbureau Zonneveld, Rotterdam.

Aannemer: bouwcombinatie Dura Vermeer/Ballast Nedam.

Begin bouw: april 2004.

Oplevering: 2006.

“Met een paaldiepte van 64 meter hebben we een absoluut Nederlands diepterecord gevestigd”, zegt bouwplaatsmanager Jan Janssen (Dura Vermeer Bouw) trots. “We zijn helemaal tot aan het Zandpakket van Krefenheye gegaan.”

Dat heeft alles te maken met de locatie van de bouwplaats. Woontoren Coopvaert, die uiteindelijk een hoogte krijgt van 104 meter, verrijst op 5 meter van het gebouw van de Kamer van Koophandel aan de Blaak. Om de fundering van dit wederopbouwmonument te ontzien moesten de bouwers naar bijzondere middelen grijpen.

Net als het Maritiem Museum, 20 meter verderop, is het naastgelegen monumentale pand van de Kamer van Koophandel gefundeerd op een 17 meter diepe zandlaag. Wanneer de paalfundering van de toren ook daarop was geplaatst, was het risico van wegdrukken van de grond groot geweest. Met alle gevolgen van dien voor de omliggende gebouwen.

“Traditioneel heien kon om dezelfde reden ook niet. Er is daarom in overleg met ingenieursbureau Zonneveld gekozen voor trillingsvrij boren. Met voor iedere paal een eigen boorkop.” De eerste proefpaal was gelukkig direct een succes.

Als dieven in de nacht moesten de bouwers de benodigde 33 meter lange palen (diameter 60 centimeter) aanvoeren, om een totale verkeers-chaos in hartje Rotterdam te voorkomen. Bij de gebruikte techniek wordt de holle stalen buis met aan het einde een boorkop eerst naar een diepte van 33 meter gebracht. Doordat de boorkop ongeveer 7 centimeter breder is dan de paal, ontstaat een smalle ruimte tussen grond en paal. Die wordt onder hoge druk opgevuld met bentoniet. Daarna wordt de buis zonder wapening afgestort met beton. Na twee dagen uitharden wordt het tweede stuk van 33 meter erop gelast. Nadat ook dat op diepte is – en de boorkop van de eerste paal dus 66 meter diep de grond in is – wordt deze afgevuld met hoogwaardige grout.

Janssen: “Het geeft een behoorlijke smeerboel op de bouwplaats, want je moet een soort bad maken met een sleuf erin. De grout verspreidt zich in de grondlaag rond de paal en zorgt ervoor dat die zich stevig vastzet.” Is dat eenmaal gebeurd, dan gaat een wapeningskorf in de buis en wordt deze afgestort met beton.

Resultaat is een paal met een formidabele draagkracht van 800 ton. De Coopvaert kreeg er uiteindelijk 91 van. Dat lukte niet overal zonder problemen. Op verschillende plaatsen stuitten de bouwers op oorlogspuin, oude kademuren en fundaties. Janssen: “Boorkoppen gingen op sommige plekken finaal aan flarden. Enkele palen draaiden als wokkels in elkaar.” Het funderingswerk kostte daardoor geen 12 maar 24 weken.

Reageer op dit artikel