nieuws

Snelweg ouder dan Hitler

bouwbreed Premium

Met grote hardnekkigheid handhaaft zich de mythe dat Adolf Hitler de uitvinder is van de Autobahn. Persbureau ANP meldt zowaar dat op 19 mei 2005 de Duitse autosnelweg zijn zeventigste verjaardag viert. Immers: met veel feestelijk vertoon opende de dictator in het voorjaar van 1935 het traject tussen Frankfurt en Darmstadt. In de tijd van […]

Met grote hardnekkigheid handhaaft zich de mythe dat Adolf Hitler de uitvinder is van de Autobahn. Persbureau ANP meldt zowaar dat op 19 mei 2005 de Duitse autosnelweg zijn zeventigste verjaardag viert. Immers: met veel feestelijk vertoon opende de dictator in het voorjaar van 1935 het traject tussen Frankfurt en Darmstadt.

In de tijd van het nationaal-socialisme pompte propagandaminister Joseph Goebbels de hoofden vol. Hitler werd verheerlijkt als geestelijk vader van de snelweg. Zeventig jaar na dato is de boodschap nog steeds niet uitgewerkt.

De Duitse plannen voor snelwegen gaan terug tot de periode kort voor de Eerste Wereldoorlog. In het keizerrijk grondvestte prins Heinrich van Pruissen in 1909 zijn automobiel- en oefenmaatschappij Avus. Met het ingezamelde geld werd tussen 1912 en 1913 in Berlijn een 19,5 kilometer lange en twee banen brede autoweg aangelegd.

Door de Eerste Wereldoorlog raakte het project in de vergetelheid. In de jaren twintig echter kwamen de snelheidsduivels weer tot leven. Industrieel Hugo Stinnes gaf in 1920 de aanzet tot een vier banen brede autoweg met restaurants, werkplaatsen en tribunes. Wie per auto Berlijn bezoekt wordt nog steeds verrast door een tribune aan de snelweg ter hoogte van hotel Avus, een legendarisch centrum van wegraces en snelheidsrecords.

Op de vleugels van Avus richtten de door het toenemende autoverkeer geplaagde lagere overheden op 6 november 1926 de Hafraba op. Doel van de maatschappij: de aanleg van een heel Duitsland overspannend netwerk van vijf grote snelwegen. Met Frankfurt als spin in het web moesten wegen komen van de hanzesteden in het noorden tot Bazel aan de voet van de Alpen. Op de tekentafel werd Aken verbonden met Breslau.

De proef op de som werd genomen op het traject tussen Keulen en Bonn, de oudste echte snelweg van Duitsland. Na drie jaar bouwen kon de weg in 1932 worden geopend door Konrad Adenauer. Destijds burgemeester van Keulen, na de Tweede Wereldoorlog eerste kanselier van het nieuwe Duitsland.

In 1933 gaf Hitler Hafraba-ingenieur Fritz Todt opdracht uiteindelijk 3800 kilometer snelweg te bouwen.

Reageer op dit artikel