nieuws

Materieel past niet onder brug hogesnelheidslijn door

bouwbreed Premium

HOOGMADE – De tijdelijke brug die de N446 bij Hoogmade over de Groene Harttunnel leidt, moet worden vervangen door een exemplaar zonder middenpijler. Het materieel waarmee aanneemcombinatie Infraspeed in de komende weken rails in de tunnel gaat aanleggen is te breed en past niet onder de brug door.

De fout is veroorzaakt toen de HSL Projectorganisatie het werk aan de hogesnelheidslijn in 2003 opdeelde in twee contracten. De aannemer die de tunnel heeft gebouwd, heeft destijds geen rekening gehouden met de grootte van het materieel van Infraspeed. “De aannemers lossen het probleem onderling op,” meldt woordvoerder C. Sleddering van het Projectbureau HSL-Zuid. “Het werk loopt hierdoor geen vertraging op. Wel ontstaan er tussen 3 en 25 juni enige overlast voor automobilisten. Die moeten een korte omweg maken als we de bruggen omruilen.”

Sleddering meldt verder dat het definitieve viaduct over de A4 op 4 juli gereed is en dat het gehele verkeersknooppunt van N446, A4 en hogesnelheidslijn tussen Hoogmade en Leiderdorp half juli in gebruik kan worden genomen. Het wordt gezien als een van de meest complexe kruispunten op het hsl-tracé, omdat zoveel wegen elkaar kruisen op een slechts klein maar dichtbevolkt oppervlak.

Reageer op dit artikel