nieuws

Geen angst voor Chinees aluminium

bouwbreed Premium

shanghai – De lage Chinese prijzen vormen niet direct een bedreiging voor de Nederlandse industrie, omdat het kwaliteitsniveau vaak navenant is, vormen. Dat ondervonden Nederlandse aluminiumbedrijven op bezoek in Shanghai. Voor gespecialiseerde bedrijven gloort er bovendien een enorme markt.

Er zijn twee belangrijke redenen voor bedrijven om naar China te gaan. De grote bedrijven volgen hun klanten of ze gaan zelf om goedkoop in te kopen. Maar dat laatste kon bedrijven wel eens op duurkoop komen te staan, ervoeren Nederlandse aluminiumbedrijven in Shanghai. Zakendoen met China brengt immers nogal wat communicatie- en logistieke problemen met zich mee. En de kwaliteitswaarborging is ook geen sinecure.

In de van economische activiteit bijna uit elkaar spattende havenstad Shanghai vond vorige week de eerste Chinese aluminiumbeurs plaats. Het Nederlandse Aluminium Centrum organiseerde er een reis naartoe met daaraan gekoppeld een aantal bedrijfsbezoeken.

De mogelijkheden om goedkoop in te kopen verschillen nogal per deelgebied, zo werd al snel duidelijk. Extrusieprofielen zijn bijvoorbeeld per kilogram aluminium hooguit een paar dubbeltjes goedkoper. Volgens commercieel directeur A. van der Poel van Nedal – die mee was met het Aluminium Centrum en een van de grotere extrusiebedrijven bezocht – komt dat doordat de Chinese bedrijven vooral gebruikmaken van kleine extrusiepersen en veel uitval hebben bij hun proces.. De profielen torderen vaak en de maatvoering is gebrekkig. Bovendien beschikken de Chinezen nauwelijks over de techniek van het meergatspersen waarmee ze meerdere profielen in een keer kunnen extruderen.

De efficiency is dus een stuk lager. De meeste nieuwe persen worden bovendien aangeschaft in Europa of Japan, waardoor die investering net zo groot is als voor de internationale concurrenten De paar dubbeltjes prijsvoordeel van produceren in China wegen volgens Van der Poel dus niet op tegen alle nadelen die daaraan zijn verbonden, zoals moeizame communicatie, invoerrechten, ingewikkelde logistiek en lange levertijden.

Hij krijgt bijval van directeur L. Nefkens van Amag Benelux dat net als Nedal sterk is in extrusieprofielen. Nefkens heeft van de reis geleerd wat hij tegen zijn klanten moet zeggen die dreigen dat ze met een Chinese producent in zee gaan. Ze zijn namelijk helemaal niet zoveel goedkoper uit dan ze hem vaak willen doen geloven. “Iedereen wil namelijk Chinese prijzen, maar wel westerse service en kwaliteit. En dat gaat nog niet zo vaak samen.” Nefkens ziet duidelijke parallellen met tien, vijftien jaar terug, toen iedereen bang was voor goedkope aluminiumproducten uit Oost-Europa. Voor het merendeel van de producenten was dat een bedreiging, net als China nu, maar bij de producenten van gespecialiseerde producten, speelde dat veel minder.

Reageer op dit artikel