nieuws

Bedrijfsresultaat Holland Railconsult daalt met de helft

bouwbreed Premium

utrecht – Het bedrijfsresultaat van Holland Railconsult Holding is in 2004 met ruim 50 procent gedaald, vergeleken met het voorafgaande jaar. Dat maakt het bedrijf bekend.

Bedroeg de winst in 2003 nog 7 miljoen euro, een jaar later was het 3 miljoen euro. Ook de omzet daalde, doch minder dramatisch. Boekte Holland Rail Consult in 2003 een omzet van 136 miljoen euro, vorig jaar was deze gedaald tot 134,4 miljoen euro. De teloorgang werd veroorzaakt doordat de internationale activiteiten achterbleven bij de verwachting. Het bedrijf meldt dat de tegenvaller is gecompenseerd door de meevallende omzet in Nederland. De hsl-Zuid en de Betuweroute leverden meer op dan verwacht.

Het onafhankelijke en specialistische advies- en ingenieursbureau Holland Railconsult is een holding waarin de Nederlandse en internationale activiteiten van het bedrijf zijn ondergebracht. In Nederland is het bedrijf marktleider op het gebied van infrastructuur voor openbaar vervoer. In het buitenland werkt het onder meer aan spoorwegprojecten in Frankrijk en Duitsland.

Inhuurpersoneel

Vanwege de teruglopende investeringen en de voortdurende economische malaise, verloren vorig jaar 126 medewerkers hun baan. “Dit kon voornamelijk gerealiseerd worden door het percentage inhuurpersoneel verder te reduceren en tijdelijke contracten niet te verlengen”, aldus een toelichting. Het bedrijf verwacht dat er dit jaar nog meer ontslagen zullen vallen. Hoeveel is vooralsnog niet bekend.

Bestuursvoorzitter J. Jol verwacht dat ook dit jaar de omzet zal dalen. Pas als de economie weer aantrekt, zal Holland Railconsult het weer beter gaan doen.

Ondanks de teruggang spreekt het bedrijf in een toelichting van “een alleszins redelijk resultaat.” Ook de tegenvallende resultaten in het buitenland verlokken de bedrijfsleiding niet tot pessimisme. “Je moet het afzetten tegen de slechte economie”, zegt een woordvoerster. “De resultaten zijn ondanks alles nog positief. En we doen het allerminst slechter dan andere bedrijven in deze sector. Natuurlijk betekent het niet dat we nu achterover kunnen gaan zitten.”

Reageer op dit artikel