nieuws

Top verkeerstoren op zijn plaats met vijzels

bouwbreed Premium

londen – Het inhijsen van onderdelen was geen optie vanwege het drukke luchtverkeer rond Heathrow Airport. Fagioli PSC heeft daarom de nieuwe, geprefabriceerde 32 meter hoge top van de verkeerstoren met hydraulische vijzels omhoog gebracht. De opdracht kwam van Watson Steel.

De nieuwe verkeerstoren op Heathrow maakt deel uit van het project Terminal 5 dat in 2006 gereed moet zijn. Dan kan het de nieuwste generatie Airbussen ontvangen. Om te voorkomen dat de werkzaamheden het vliegverkeer zouden hinderen, is de stalen top van de verkeerstoren op een afgelegen plek op Heathrow in elkaar gezet.

Fagioli PSC vervoerde het taps toelopende gevaarte met een gewicht van 900.000 kilogram over een afstand van bijna 2 kilometer over de luchthaven met behulp van zes zelfaangedreven platformwagens of Self Propelled Modular Transporters. Om de toren in positie te manoeuvreren maakte Fagioli PSC gebruik van een liftsysteem, bestaande uit drie driehoekige vijzelconstructies van 16 meter hoog, ontworpen door Rolton Group Ltd. De basis hiervan bestaat uit een constructie van drie kolommen die onderling zijn geschoord.

De topsectie werd met behulp van deze vijzelconstructies op een 15 meter hoge hulpconstructie getild. Vervolgens kon Fagioli PSC het eerste deel van de toren, met een hoogte van ongeveer 12 meter, onder de top schuiven en vast bouten. Fagioli PSC herhaalde deze vijzelactie nog vier keer. Daarmee kwam de definitieve hoogte van de toren op bijna 90 meter boven het maaiveld.

Stabiliteit

Om de stabiliteit tijdens het vijzelen te waarborgen, maakte Fagioli PSC gebruik van zes tuiconstructies, elk voorzien van een drukcilinder. Drie stuks werden aangestuurd door de software die tegelijkertijd het opvijzelen regelde. De overige drie cilinders waren in een stand-alone systeem geplaatst in geval van storm of bij calamiteiten.

De nieuwe verkeerstoren maakt deel uit van een groot aantal projecten die in opdracht van de eigenaar BAA worden uitgevoerd. Het complete Terminal 5 programma kost 5,6 miljard euro en maakt deel uit van de 12 miljard euro die BAA investeert in zijn luchthavens over een periode van ruim 10 jaar.

Behalve de bouw van Terminal 5 en de verkeerstoren voorziet het programma onder meer in twee spoorwegstations, platforms voor vliegtuigen, toegangswegen, parkeerplaatsen en een hotel.

Reageer op dit artikel