nieuws

Haperend parkeersysteem plaagt Ballast Nedam

bouwbreed Premium

amsterdam – Ballast Nedam Infra heeft de samenwerking opgezegd met de leverancier van automatisch parkeersystemen CVSS. Twee maanden na de geplande oplevering is de automatische parkeergarage die de aannemer onder het Amsterdamse Staringplein realiseert, nog steeds niet in gebruik.

Dat meldt althans het persbericht dat de aannemer en stadsdeel Oud-West van de gemeente Amsterdam gisteren hebben verspreid.

Wat er precies aan de hand is, wordt niet uit de doeken gedaan en niemand wil een toelichting geven. Ballast Nedam laat weten dat het de verantwoordelijkheid voor het mechanische systeem op zich neemt en streeft ernaar de garage binnen twaalf weken op te leveren. Stadsdeel Oud-West spreekt uit nog steeds vertrouwen te hebben in de aannemer, die begin 2004 startte met de herinrichting van het plein en de bouw van de garage daaronder.

Zonder butsen

De parkeergarage onder het Staringplein krijgt zestig plaatsen die beschikbaar komen voor zo�n tweehonderd vergunninghouders in het stadsdeel. De garage wordt ontsloten met één schroeflift. Transportbanden zetten de auto�s vervolgens op een vrij plekje neer. Volgens directeur Y. Piepers van het Eindhovense bedrijf CVSS werkt het automatisch parkeersysteem onder het Staringplein goed. Bij alle proeven die zijn genomen, zijn de auto�s op tijd en zonder butsen opgeborgen en weer afgeleverd.

Waar Ballast Nedam nu een punt van maakt, gaat het volgens hem allemaal om randzaken. Maar wat die randzaken precies behelzen wil hij niet kwijt. Piepers beraadt zich nog op zijn standpunt en is van plan de beslissing van de aannemer aan te vechten.

Leverancier CVSS raakte eerder al in opspraak. Het bedrijf leverde ook het systeem voor de parkeergarage onder het nieuwe stadhuis in Den Bosch, die anderhalf jaar na de ingebruikname nog steeds niet goed functioneert. Het systeem heeft een keer geprobeerd twee auto�s op één plek te parkeren en soms was het eenvoudigweg niet in staat de auto�s uit de kelder boven in de sluis af te leveren. De problemen in Den Bosch waren bekend toen Ballast Nedam het werk in Amsterdam Oud-West aannam. De Amsterdamse garage is wel veel eenvoudiger van opzet dan die in de Brabantse hoofdstad, waar 155 auto�s op drie niveaus soms ook achter elkaar worden geparkeerd.

Reageer op dit artikel